Fotoğrafı Fotoğraf yapan unsur: IŞIK üzerine bilgiler

Konusu 'Fotoğraf' forumundadır ve EU3 tarafından 21 Mart 2009 başlatılmıştır.

    21 Mart 2009
    Konu Sahibi : EU3
  1. EU3

    EU3 Guest

    Fotoğrafı Fotoğraf Yapan Işık



    Işığı bir kaynaktan her yöne doğru dalgalanarak yayılan parçacıklar olarak düşünebiliriz Bu parçacıklar çekim süresince film düzlemine çarparak fotoğrafı oluşturur Cisimler ana ışık kaynağı güneşten veya yapay ışık kaynaklarından aldıkları ışık parçacıklarını dalgalı bir şekilde saniyede 300000 km'lik bir hızla yansıtırlar Bütün ışık türlerinin hızı aynıdır ama dalga boyunları farklıdır Dalga boyu ışığın niteliğini belirler Dalga boyu kısa olan güçlü, uzun olan güçsüz ışıktır Görebildiğimiz en uzun dalga boyu kırmızı, en kısası mavi ışıktır

    Fotoğrafta en karanlık ve en aydınlık bölümler arasındaki ışık yoğunluğu kontrast olarak bilinir Mesela, ışık kaynağından yayılan ışığın konuyu her yönden eşit bir şekilde aydınlatması sonucu (bulutlu havada çekilen) fotoğrafta kontrast düşük olur Bunun karşıtı ışığın tek bir yönden konuyu aydınlatması sonucu (güneşli havada çekilen) fotoğrafta kontrast yüksek olur İyi bir fotoğraf için kontrast temel etkenlerden birisidir Fotoğrafta dengeli bir kontrast olmasına dikkat edilmelidir

    Konudan uzaklaşmamak için kontrast ne fazla yüksek ne de çok düşük olmamalıdır Yüksek kontrast koyu gölgelerden parlak beyaz aydınlıklara kadar geniş bir ton farklılığı içermektedir Düşük kontrast ise, karanlık gölgeler ve parlak aydınlıkların aşırı uçlarını içermeyen daha sınırlı bir ton farklılığı gösterir

    Mesela, bir yaz günü güneş tam tepedeyken özellikle ormanlık alanlarda, kumsallarda ya da karla kaplı ortamlarda kontrast fazla iken bulutlu havalarda yada güneşin yatay geldiği zamanlarda çekilen fotoğraflarda kontrast azdır

    Parlak güneşli bir havada yani kontrastın yüksek olduğu zamanlarda bir yere baktığımızda tüm ton farklılıklarını algılayıp detayları rahatlıkla görebiliriz Ancak burada, bilinmesi gereken filmlerin ton farklılıklarının gözlerimiz kadar olmadığı ve gözümüzün gördüğü detayları fotoğrafta göremediğimizdir

    Fotoğraftaki beyaz parlak alanlar izleyicinin dikkatini konudan uzaklaştırırken donuk ve yumuşak tonlar daha keskin ve vurgulu olarak öne çıkar Çekeceğiniz fotoğraflarda buna dikkat ederek, çok koyu ve çok aydınlık alanları görüntünüze almamaya çalışabilir veya konuya göre konumunuzu değiştirerek sonuca ulaşmaya çalışabilirsiniz Aksi halde fotoğrafınız sizin çektiğinizi sandığınız görüntüyü vermeyecektir

    Işık Kaynakları

    · Güneş ışınları, açık alanda her noktayı aynı derecede aydınlatırlar
    · Nokta ışık kaynaklarından yapılan aydınlatmalar da uzaklık artıkça konuya düşen ışık şiddeti azalır
    · Arkası yansıtıcılı kaynaklar, koni şeklinde, ışık kaynağından uzaklaştıkça genişleyen bir ışık süzmesi oluştururlar

    Doğada fotoğraf çekerken ışık tek bir kaynaktan yani güneşten gelir Işığın kalitesi; günün saati, konuya geliş yönü, ışığa müdahale veya filmin özelliklerinden dolayı etkilenir Flaş, lamba, ateş, ay ışığı, reflektör gibi kaynaklar gün ışığının etkisini artırmak için kullanılır Bir nesne üzerinden yansıyan ışık, nesnenin özelliğine bağlı kalarak düzgün, dağınık, kontraslı, sert, yumuşak, donuk, sıcak, soğuk veya kırmızıdan maviye doğru değişik anlamlar verebilir

    Genellikle donuk, mat mavimsi ışık sakin ve durağan bir anlam katar Koyu ve sıcak ışık daha fazla heyecan ve enerji verir Genellikle, göze hoş gelen fotoğraflar ışığın düzgün dağıldığı ve derinlik hissi vererek kontrast yaratan, çok koyu keskin olmayan gölgelerin yumuşak olduğu fotoğraflardır Doğru ışıktan yaralanmak için ışığı çok iyi okuyabilmek gerekir Bu da en iyi artan tecrübe ile olur Yani daha çok fotoğraf çekip, farklı ışıklarda aynı konuyu çekmek , farklı ışıkların fotoğrafı nasıl etkilediğini görmek en etkili öğrenme biçimidir Bununla birlikte çok fotoğraf görerek ve özellikle sizi etkileyenlerin nasıl bir ışıkta çekildiğini inceleyerek ve sorarak ışık ile ve ışık sayesinde istediğiniz etkiyi yaratmayı öğrenebilirsiniz

    Çeşitli ışık kaynaklarının ortalama renk dağılımları

    Işık Kaynağı


    Mavi


    Yeşil


    Kırmızı

    Gün ışığı


    %33


    %34


    %33

    Renksiz flaş


    %24


    %36


    %40

    Stüdyo Ampulü


    %49


    %34


    %17

    Normal elektrik ampulü


    %12


    %32


    %56

    Mum ışığı


    %6


    %18


    %76

    Doğrudan Gelen Işık
    Güneş ya da diğer ışık kaynaklarından kırılmadan gelerek konunun üzerine düşen ışıktır

    Önden Gelen Işık
    Işık kaynağı, konunun önünde fotoğrafçının arkasındadır Konu bakış yönündeki her noktasından eşit miktarda aydınlanmış durumdadır ve hiç gölge yoktur Gölgenin yokluğu derinlik duygusunu yok eder Bu tür ışık detay verme ve renkleri gösterme açısından etkilidir

    Yandan Gelen Işık
    Işık yandan geldiğinde daha güçlü ve zengin görüntüler elde edilir Sağ veya soldan gelen ışık gölgelere neden olduğu için görüntünün dokularını daha da belirginleştirir Yandan gelen ışıkla oluşan bu gölgeler fotoğrafa derinlik duygusu kazandırır Doku ve desen çekimlerinde bu ışık kullanılmaktadır
    Gölgelerin oluşturduğu kontrast çok yüksek ise gözün görebildiği detayları fotoğrafta göremeyeceğimizden yukarıda bahsetmiştik Bunun için dolgu flaş kullanarak yüksek kontrast düzeyini düşürmek mümkündür

    Ters Işık
    Işık kaynağı, konunun arkasında fotoğrafçının önündedir Ters ışıkta fotoğraf çekmek aslında oldukça zordur ama çok etkili fotoğraflar elde edilebilir Önden gelen ışıkta nesnenin görmediğimiz tarafını aydınlattığı için bakış yönümüzde detaylar kaybolur ama nesnenin dış formu belirginleşir Konunun etrafındaki ışık süzmeleri fotoğrafı güzelleştirir Fotoğrafınıza yüklemek istediğiniz duyguya göre isterseniz nesneyi dolgu flaşı ile aydınlatabilirsiniz

    Üsten Gelen Işık
    Işık kaynağı, konu üzerine tam tepeden gelir Bu durumda kontrast yüksek olacağı için konun fotoğrafının çekilmesi tavsiye edilmez Fotoğrafı çekip çekmemenizi yine sizin fotoğrafa yüklemek istediğiniz duygu belirleyecektir

    Noktasal ışık
    Işık kaynağı, bulutlardan, ağaçlardan yada başka açıklıklardan gelerek konunun bir bölümünü aydınlatır Gündoğumunun hemen sonrasında veya günbatımından önce, yağmurdan sonra bulutların ve ormanda ağaçların, yaprakların arasından çıkan ışıkların hepsi noktasal ışıklardır Bu tür ışık kaynakları ile son derece güzel fotoğraflar çekilebilir

    Dolaylı Gelen Işık
    Işık kaynağı, diğer cisimlere çarptıktan sonra ilk gücünü kaybederek konu üzerine düşer Kapalı veya bulutlu havalarda ki ışıktır Işığın konu üzerine düşen zamanda dağılmasına ve yansımasına bağlı olarak özellikler gösterir Dolaylı ışık alan ortamlarda çekim yaparken düşük enstantane değerleri kullanmak zorunda kalınır Bu nedenle çekimler için ayak, yada fotoğrafa yüklemek istediğiniz duygu düşük enstantane değerine uygun değilse daha hızlı filmler kullanmanız gerekir

    Yansıma
    Ayna veya cam gibi pürüzsüz; duvar, kağıt veya kumaş gibi pürüzlü yüzeylere düşen ışıktır
    Düzgün Yansıma Işığın geldiği açı ile hiç bozulmadan pürüzsüz yüzeylerden aynı ışık şiddeti ile yansıtması
    Dağınık Yansıma Işığın pürüzlü yüzeylerden yansımasıdır

    Kırılma
    Işık farklı yoğunluktaki ortamlardan geçtikten sonra yön değiştirir Bu yön değişikliği ışığın geliş açısına, ortamların ışık kırılma katsayılarının oranına ve ışığın dalga boyuna bağlıdır Kısa dalga boyuna sahip ışıklar, dalga boyu uzun olan ışıklara oranla daha fazla kırılırlar

    Polarizasyon
    Işık normalde her yönde titreşerek ilerler Bu titreşimler süresince sadece belli bir açıdaki titreşimlerin bırakılarak, diğerlerinin söndürüldüğü ışığa, polarize edilmiş ışık denir