Güzeli tercih etmek ayrımcılığa girer mi

Konusu 'İlişkiler, Duygular ve Hayatın İçinden' forumundadır ve yasemin38 tarafından 4 Şubat 2008 başlatılmıştır.

    4 Şubat 2008
    Konu Sahibi : yasemin38
  1. yasemin38

    yasemin38 jasjassssssss Üye

    Katılım:
    12 Haziran 2007
    Mesajlar:
    152
    Beğenildi:
    1
    Ödül Puanları:
    106
    Daha güzel ve çekici insanların kariyer yolları daha açıktır. Diğerlerinden daha fazla maaş alırlar. Daha kolay terfi ederler. Peki neden? Güzellik, kariyerde avantaj mıdır? Yani güzel/yakışıklı kişilerin, (ortalama görünüşe sahip kişilere oranla) daha avantajlı durumda oldukları söylenebilir mi? İşe alımlarda tercih edilen, daha kolay terfi eden, daha fazla maaş hak ettiği düşünülen kişiler onlar mı olur hep?

    Peki durumun muhtemel dezavantajları neler olabilir? Fiziğiyle dikkat çekiyor olmanın, yanında getirdiği bedeller de var mıdır? Kadın ve erkekler açısından durum farklı mıdır?

    Güzelliğin kariyer için bir avantaj olup olmadığı sorusundan başlayalım. Yanıtın olumluluk derecesini belirleyecek etkenlerin birincisi, işin niteliği. Yani fiziksel görünüşün bir numaralı yetkinlik olarak kabul edildiği meslekler için (modellik, oyunculuk gibi) yanıt "kesinlikle evet". Bu konuda kimse tartışmaya bile gerek duymuyor. Ancak soru iş dünyasının takım elbise giyenler tarafına yöneltildiğinde, tereddütler olabiliyor. "Diğer tüm özellikleri aynı iki adaydan, güzel olanı tercih etmek profesyonelce midir, yoksa ayrımcılığa mı girer" gibi sorular yüzünden. Üzerinde tartışılabilir bir konu ancak burada da tercih güzelden yana.


    BELİRTİLER ANASINIFINDA OKURKEN BAŞLIYOR
    Fiziksel olarak ortalamanın üzerinde olan kişiler, bu durumun nimetlerinden faydalanmaya hayata atıldıkları ilk yıllarda, daha anasınıfındayken başlıyor. Öğretmen içgüdüsel olarak sınıftaki güzel çocuklara daha fazla odaklanıyor. Güzelliği (şuuraltında) zeka ve iyilikle ilişkilendirdiği için onlara daha çok söz veriyor. Bu durum çocuğu ilerleyen yıllarda da etkilemeye devam ediyor. Fransa’daki Halde adlı Ayrımcılık Gözlem Evi’nin Direktörü Jean-Francois Amadieu’ya göre fiziksel çekicilik, bir öğrencinin akademik performansında yüzde 20 ile 40 arasında değişime neden oluyor. Amadieu, "Sözlü not, tahmin ettiğimizden çok daha yaygın ve etkili" diyor. ABD’de iyi görünmenin bir yıl ve yarım diplomaya eşit olduğunun tahmin edildiğini de belirtiyor.

    Kişi yetişkin hale gelip iş pazarına atıldığında da güzelliğinin avantajlarını yaşamaya devam ediyor. Hatta iş görüşmesinin öncesinden başlayarak, yani CV’ye eklenen fotoğrafla. Bu etkiyi somutlaştıran araştırmalar dahi var. Harvardlı iki ekonomist, Markus Mobius ve Tanya Rosenblat, öğrencileri işverenler ve adaylar olmak üzere ikiye ayırdıkları bir deney yapmışlar. İş tanımı problemlere çözüm bulmak olarak tanımlayıp, başvuran adaylara CV doldurtup, onlara çözmeleri için birer problem vermişler. Bazı işverenlerin adayların sadece özgeçmişlerini, diğerlerin CV ve fotoğraflarını, başka bir grubun ise CV’lerini görüp telefon mülakatı yapmalarını sağlamışlar. Son grup ise hem CV’yi incelemiş, hem de telefonla ve yüz yüze görüşme yapmış. Sonuçta, güzel adayların problem çözmede diğerlerinden daha başarılı olmadıkları görülmüş. Ancak iş başvurularının kabul edilmesinde bu sonuç değil, fotoğrafları ve yüz yüze mülakatlar etkili olmuş. Güzel ve çekici olanlar daha yüksek maaşlarla işe girmeyi başarmışlar. Ve bu ayrımcılığı sadece erkek işverenler değil, kadınlar da yapmış. Argo söylemeye izin varsa "yavruları" işe alanların sadece erkekler olmadığı ortaya çıkmış.


    MAAŞA YANSIMASI YÜZDE 25’İ BULUYOR
    Bir de işin kazanç tarafı var. PricewaterhouseCoopers Kıdemli İK Müdürü Murat Demiroğlu araştırmaların, güzel insanların kazançlarının, aynı işi yapan denklerine göre yüzde 25’e kadar farklılaşabildiğini gösterdiğini söylüyor. Aslında bu konuda epey farklı rakamlar öne süren araştırmalar var. Örneğin Federal Reserve Bank of St. Louis’in 2005’te yaptığı araştırmaya göre iyi görünümlü, zayıf, uzun boylu insanlar normal denklerine göre yaklaşık yüzde 5 daha fazla kazanıyor. Ortalamanın altında fiziksel özelliklere sahip kişiler ise diğerlerine göre saatte yüzde 9 daha az kazanıyor. Başka bir araştırmada, vücut kitle endeksine göre obez olan kadınların, normal ölçülere sahip kadınlara göre yüzde 17 daha az kazandıklarını bulunmuş. Diğer bir veri de erkeklerin boyuyla ilgili: Beyaz erkekler için, ulusal ortalamanın üstüne çıkan her inç (2,54 cm), yüzde 1.8’lik artış anlamına geliyor. Davranış Bilimleri Enstitüsü’nden Uzman Psikolog Eda Arduman, ABD’de yenidoğan bebekler üzerinde yapılan bir araştırmanın, bebeklerin simetrik suratlara daha rahat odaklarını gösterdiğini söylüyor. "İnsan henüz sosyalleşme ve kültürel değerlerin oluşmadan güzelliğe yöneliyor. İşyerinde de görüntüleri memnun edici olan insanları tercih edebiliyorlar."

    Oysa gerçekte fiziksel çekicilik zekayı, yönetim becerilerini ve akıl sağlığını olumlu etkilemiyor. Psikiyatr Prof. Dr. Bengi Semerci, "Bunların hepsi toplumsal atıflar" diyor: "Bu atıflar arasında doğru olan tek bir tane var, o da fiziksel çekiciliği olan insanların sosyal yeterliliklerinin daha fazla olduğu. Bu insanlar daha özgüvenli, daha sosyal olabiliyorlar. Bu da onlara özellikle satış pozisyonlarında şans kazandırıyor. Buna psikolojide "kendini gerçekleştirme kehaneti" deniliyor. Yani toplumun sağladığı kalıplar sosyal güveni artırıyor ve kişiye atfedilen özellik oluşuyor."


    AYRIMCILIK MI YOKSA PROFESYONELCE Mİ
    Konunun ayrımcılıkla ilgili kısmına yani "Diğer tüm özellikleri aynı iki adaydan, güzel olanı tercih etmek profesyonelce midir, yoksa ayrımcılığa mı girer" sorusuna dönersek. Texas Üniversitesi’nden Dr. Hamermesh, güzeli tercih etmenin tamamen meşru bir iş stratejisi olduğunu söylüyor. Bu savı destekleyen bir veriye de ulaşmış: Güzel işverenler, daha az güzel olanlara oranla çalışanlarına daha fazla gelir sağlıyor. Satış gibi, insanlarla iletişimin şart olduğu meslekler söz konusu olduğunda güzeli tercih etmek normal görülüyor. Fransa’daki Halde adlı Ayrımcılık Gözlem Evi’nin Direktörü Jean-Francois Amadieu, güzellik ayrımcılığının neden fazla gündeme gelmediğini şöyle açıklıyor: "Fiziksel görünüm, azınlıklar veya profesyonel yaşamda kadın-erkek eşitliğinden daha az politik bir konu. Hiçbir lobi bu konunun savunuculuğunu yapmıyor. Çirkin görünümlü insanların bir birliği yok. Fiziksel görünüme dayalı ayrımcılık objektif kriterlerle analiz edilemediği için, bu mücadele hukuka yansıyabilir görünmüyor. Ancak bu, bu tip ayrımcılıklara odaklanmamak için bir neden değil."

    Prof. Dr. Bengi Semerci, "Fiziksel çekiciliğin ortalamanın altında olması kişiyi hırslandırır mı ya da güzel olan daha mı az çalışır?" sorusuna şu yanıtı veriyor: "Çocuğa küçüklüğünden beri fiziksel özellikleri nedeniyle kazanç sağlanır, fiziksel özellikleri ön plana çıkarılırsa kişi de ilgi çeken ve kazandıran özelliği ile daha çok uğraşır, yatırımını ona yapar. Böylece diğer özelliklerini ve yeteneklerini geliştirme şansını kaybeder. Fiziksel olarak iyi olsa bile buna vurgu yapılmaz, bu kazanç için yeterli bulunmazsa çocuk diğer özelliklerini de geliştirir. Fiziksel özelliği artı olarak kalır. Fiziksel görünüm avantajı olmayan çocuk ise sahip olduğu yetenekelerinin hepsini kullanmaya çalışacaktır. Ama benzer şekilde onunda herhangi bir özelliği öne çıkarılırsa ya da yetenekleri desteklemezse sonuç aynı olur. Yani bu durum direkt yetiştirme tarzı ve sosyal çevrenin tutumuna bağlıdır."


    Güzel görünmek için bazı tavsiyeler
    Catherine Kaputa’nın "U R A Brand, How Smart People Brand Themselves for Business Success" adlı, 2007’de Ben Franklin en iyi kariyer kitabı ödülünü alan kitabında, güzel görünmek için şu tavsiyelerde bulunuluyor:

    Kendinizi paketleyin

    Marka yöneticileri paketlemeye büyük önem veriyor. Görsel izlenimler güçlü olduğundan, sizin de önem vermeniz gerekir. Saniyeler içinde mimleniyoruz: İyi-kötü, işe al-alma, başarılı-başarısız. Her şey birkaç saniye içinde olup bitiyor ve bir anlık görsel izlenime dayanıyor: Nasıl göründüğünüz ve kıyafetlerinize. Tabii ki, kıyafetler işinizi daha iyi yapmanızı sağlamaz, ancak işe nasıl hakim olduğunuz konusunda izlenim verir. Kıyafetleri okumak kolaydır ve kim olduğunuz konusunda mesaj vermek için kullanabileceğiniz en önemli araçtır.

    Sıradışı veya farklı bir özelliğinizi vurgulayın

    Bugün, ilginç görünen insanlar çekiciler. Ayrıca, herkes gibi görünmek istemezsiniz. Siz orijinalsiniz ve kendinize özgü bir havanız olmasını istersiniz. Farklı görünmek, güçlü ve çekici bir imaj oluşturmada çok etkili olabilir. Barbra Streisand, Andy Warhol ve Arnold Schwarzeneggar’in kendi görünüşleri, özellikleri veya şekillerini nasıl abarttıklarını düşünün.

    Bir alameti farikanız olsun

    Alameti farika gibi bir imza unsuru geliştirmek zekice kişisel markalaştırmadır ve sizi kalabalıktan ayırır. Bir ürünün üstündeki logo gibi, sizi tanımlayan markalı bir unsur yaratmış olursunuz. İyi seçilmiş bir imza unsuru, başkalarına marka mesajı vermenin yanı sıra, sizin kendinizi nasıl gördüğünüzü de anlatır. Larry King’in askıları, Jackie Kennedy’nin şapkaları ve büyük gözlüklerini düşünün. Steve Jobs’un kot pantolonu, Bono’nun hafif renkli gözlüklerini de.

    Saçınızı ihmal etmeyin

    Saç, güçlü görsel kimlik yaratmada inanılmaz derecede önemli bir araçtır. Donald Trump’ın saçı onun görsel kimliğinde dev yatı ve güzel eşi kadar etkili bir alameti farika. Tamamen kazıtarak silüeti vurgularsanız, dökülmüş saçlar bile çekici görünebilir.

    ’Yumuşak güç’e odaklanın

    Üzerinde düşünülmesi gereken şeylerden biri de yönetim duruşu. Bir odaya nasıl girersiniz? Dik ve kendinden emin bir şekilde mi yürürsünüz? Ya da omuzlarınızı çökertir ve dikkati dağılmış mı görünürsünüz? Yönetim duruşunun diğer bir ögesi davranış tarzıdır, yani kendinize ve başkalarına nasıl davrandığınız. Davranış tarzı, üzerinizde kaç göz olduğuna bakmadan, beklenen ve beklenmedik durumlarda nasıl davranacağınızı bilmektir.
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
  2. 4 Şubat 2008
    Konu Sahibi : yasemin38
  3. deniz_gunes

    deniz_gunes Hayat devam ediyor... Pro Üye

    Katılım:
    9 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    10.204
    Beğenildi:
    27
    Ödül Puanları:
    198
    Görünüşün iş hayatına fazlaca olumlu katkıları olduğunu düşünmekle birlikte, tamamen iş hayatını olumlu yönde etkiler demek yanlış olur.

    Siz işinizi iyi yapmıyorsanız, ne kadar güzel olursanız olun, ne kadar mükemmel giyinirseniz giyinin, bir süre sonra , mükemmel olan dış görünüşünüzün işinize hiçbir getirisi olmadığını görürsünüz..

    Tabii ki çevrenizde dış görünüşünüzün mükemmeliyeti üzerine takdirler toplarsınız belki ama dediğim gibi, sadece bununla iş hayatımı kurtarırım düşüncesinde olmak çok yanlış...

    Yakışıklı olanlar çok maaş alır, güzel olanlar çok itibar görür demek bence yanlış..Şahsiyet olarak evet ama kimse kimseye yapmadığı iş için fazla para ödemez..

    Ödeyen varsa da yanlışşş.....


    Şunu da ekliyim hem dış görünüşünüz iyi hem de iş performansınız iyise, işte o zaman 2 adım öndesiniz herkesten bence.Bu da ayrı bir konu..
     
  4. 4 Şubat 2008
    Konu Sahibi : yasemin38
  5. delikizinturkusuyum

    delikizinturkusuyum Hoşgeldin MİRZA'm... Üye

    Katılım:
    27 Aralık 2007
    Mesajlar:
    1.071
    Beğenildi:
    11
    Ödül Puanları:
    106
    Söylediklerine katılıyorum. Ama şunu da eklemeden geçemeyeceğim.
    Özellikle kurumsallaşmamış küçük ve orta ölçekli işletmelerde, güzellik son derece önemli hale geliyor.
    Ama bu da herşey demek değil işin farklı bir boyutu daha var.
    İşinizde iyisiniz, güzelsiniz ama patrona yeterince yalakalık yapmıyorsanız terfi falan almanız zor.
    Oysa işinde vasat ve çirkin bile denebilecek tipte kişiler patronun gönlünü yeterince hoş tutarlarsa kısa zamanda hem terfi hem de iyi oranda zamlar alıyorlar. Ne yazıkki.... :kahve:
     
  6. 4 Şubat 2008
    Konu Sahibi : yasemin38
  7. deniz_gunes

    deniz_gunes Hayat devam ediyor... Pro Üye

    Katılım:
    9 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    10.204
    Beğenildi:
    27
    Ödül Puanları:
    198
    HımmCADIARZU Yalakalık konusu hiç aklıma gelmemişti..

    Ne kötü..CADIARZU
     
  8. 5 Şubat 2008
    Konu Sahibi : yasemin38
  9. EU3

    EU3 Guest

    :roflol:kendini beğenmişlik son moda
     
  10. 5 Şubat 2008
    Konu Sahibi : yasemin38
  11. Akide

    Akide Popüler Üye Üye

    Katılım:
    7 Kasım 2007
    Mesajlar:
    306
    Beğenildi:
    0
    Ödül Puanları:
    106

    sanırım kıskançlık son modaşakkıdı
     
  12. 5 Şubat 2008
    Konu Sahibi : yasemin38
  13. incisu

    incisu Popüler Üye Üye

    Katılım:
    4 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    1.291
    Beğenildi:
    1
    Ödül Puanları:
    106
    bakın arkadaslar benım calıstıgım srıkette 20 senedır bızım sırkette olupta yerınde sayan arkadaslar var. ben onlardan 14 yıl sonra ıse gırmeme ragmen onlardan daha ılerıdeyım.ve sırkette kımse ama kımse benı cekemıyor.sureklı dedıkodu sureklı dedıkodu ve calıstıgım sırket ilk 500 sırket arasına gırmıs bı sırket. nedenı ıse cok acık. sakın yanlıs anlamayın kendımı ovuyormus gıbı yada begenıyormus havası yaratmak ıstemıyorum.ama guselsen, kendıne bakıyorsan ve basarılıysan ve ve kendını sevdırdıysen hep ama hep onde olan sen oluyorsun hem maas konusunda hemde terfı konusunda.evet bazı yalakalıkla sıyrılanlar var ama yalakalık yapmadan basarıdan basarıya kosanlarda var hak yememek lazım. ama gusellıgın iş konusunda herseyın basına gectıgıde bı gercek maalesef....:icecream:
     
  14. 5 Şubat 2008
    Konu Sahibi : yasemin38
  15. deniz_gunes

    deniz_gunes Hayat devam ediyor... Pro Üye

    Katılım:
    9 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    10.204
    Beğenildi:
    27
    Ödül Puanları:
    198

    Güzellik iş konusunda herşeyin başına geçemez canım..
    Çok önemli olduğunu ben de kabul etmekle birlikte birçok firmada yani mesleğini icra ettiğin kaliteli bir firmada, işini iyi yapamayan bir eleman, mühendis, mimar her neyse Türkiye güzeli de olsa , 2 gün sonra tekmeyi yer mesela..(İstisnalar kaideyi bozmaz)

    Ama satış temsilciliği gibi güzelliğin, müşteriyi çekmek için bir artı puan olduğu mesleklerden bahsediyorsan ona ok....
     
  16. 5 Şubat 2008
    Konu Sahibi : yasemin38
  17. Saruboceq

    Saruboceq İki Kız Annesi :) Pro Üye

    Katılım:
    17 Ekim 2007
    Mesajlar:
    12.405
    Beğenildi:
    102
    Ödül Puanları:
    198
    sadece son cümlene katılamıyorum denizcim
    ben otomotiv sektöründeyim eski şirketimden ayrıldığımda 3 yıllık yaklaşık helaliyle 12 eğitim almış biriydim..
    gittiğim tüm görüşmeler mesleğim ve eğitimlerim bir de üniversiteden mezun olduğum okullar üzerineydi..Ancak şartlarında anlaşamadık olmadı..
    otomotiv sektöründe tek tercih edilme nedeni deneyim.
    ama dediğin gibi gerçekten de malesef güzellikle iş yürümüyor..kimse saf ve pratik olmayan bir insanla çalışmak istemiyor.