Hamile Bayanların Yaz Aylarında Dikkat Etmeleri Gerekenler

Konusu 'Hamilelerden Haberler: Soru ve Sorunlar' forumundadır ve estur tarafından 25 Şubat 2010 başlatılmıştır.

    25 Şubat 2010
    Konu Sahibi : estur
  1. estur

    estur Geçici Olarak Hesap Pasiftir ! ÜZGÜN Üye

    Katılım:
    10 Nisan 2009
    Mesajlar:
    681
    Beğenildi:
    5
    Ödül Puanları:
    0
    Hamile Bayanların Yaz Aylarında Dikkat Etmeleri Gerekenler

    --------------------------------------------------------------------------------

    Mersin Üniversitesi (MEÜ) Tıp Fakültesi Kadın Hastalıkları ve Doğum Anabilim Dalı öğretim üyesi Yrd. Doç. Dr. Filiz Çayan, yaz aylarında yüzmenin gebelerde, eklem bağlarını destekleyerek bel ve sırt ağrılarının azalmasına yardımcı olduğunu bildirdi. Çayan, yaptığı açıklamada, gebeliğini yaz ayları içinde geçirmek zorunda olan kadınlarda en sık karşılaşılan şikayetlerin sıcak basması, halsizlik, uykusuzluk, nefes darlığı, avuç içi ve ayak tabanlarında yanma, alerjik problemler, bulantı ve kusma olduğunu söyledi. Gebelikte artan vücut ısısı nedeniyle yaz sıcaklarının gebeleri daha fazla etkilediğini kaydeden Çayan, gebelerin gün içerisinde sıcak saatlerde korunmasız olarak dolaşmamaları, rahat, hafif ve kolay değiştirilebilir giysileri tercih etmeleri gerektiğini ifade etti. Yaz döneminde güneş ışınlarının şiddetinin artması, güneş yanığı, deri kanseri oluşumu, çeşitli alerjik reaksiyonlar ve erken deri yaşlanmasına yol açtığını vurgulayan Çayan, “Gebelikte vücutta salınan bazı hormonlar, güneş ışınlarına karşı cildin duyarlılığını artırmakta ve özellikle yüz, karın ve memelerde kahverengi lekelerin oluşmasına neden olabilmektedir. Bu nedenle gebeler, yaz aylarında geniş kenarlı şapkalar, güneş gözlükleri takmalı, güneş ışınlarını yansıtan açık renkli kıyafetler giymeli ve özellikle 11.00-15.00 saatleri arasında zorunlu olmadıkça dışarı çıkmamalıdır. Güneşlenmek için sabah erken ve öğleden sonra saatleri tercih edilmeli. Yüksek koruma faktörlü güneş koruyucu kremler kullanılması gebeler ve çocuklar için oldukça önemlidir” dedi.

    Yaz aylarında gebelerin beslenmelerinin önemine de değinen Çayan, “Yaz aylarında terleme ile kaybedilen su ve minerallerin yerine konulması için bol miktarda su ve sıvı gıdalar tüketilmelidir. Günde en az 2,5-3 litre sıvı alınmalı ve ağır, yağlı yemekler yerine meyve ve sebzeler tercih edilmelidir. Su, taze sıkılmış meyve suları, süt ve süt ürünleri sıvı ihtiyacının karşılanmasında idealdir. Hazır meyve suları, asitli içecekler ve kola, raf ömrünü uzatmak için eklenen çeşitli kimyasal maddeler nedeniyle gelişmekte olan bebeğe zarar verebileceğinden önerilmez” diye konuştu.

    Yüzme, Gebeler İçin En Uygun Spor

    Yaz aylarında yiyeceklerin hızla bozularak, toksin ve bakteri oluşumuna neden olduğunu belirten Çayan, “Açık yerlerde satılan ve temiz izlenimi vermeyen gıdaların tüketilmemesi, meyve ve sebzelerin bol su ile yıkanmadan yenmemesi, dışardan alınan hazır gıdalar ve yemekler yerine evde hazırlanan taze yiyeceklerin tercih edilmesi, gebelikte oluşabilecek hastalıkların önlenmesinde önemli yer tutar” şeklinde konuştu.

    Gebelik süresince yapılabilecek en uygun ve yararlı sporun yürüyüş ve yüzme olduğunu vurgulayan Çayan, egzersizler sırasında annenin kalp atım hızının ve aldığı oksijen miktarındaki artmanın bebeğe giden kan ve oksijen miktarında da artıracağı için faydalı olacağını söyledi. Yaz aylarında yapılan egzersizlerde vücut sıcaklığının fazla artmasının anne ve bebekte oluşturacağı risklerden korunulması açısından yüzmenin gebeler için en uygun spor olduğunu belirten Çayan, suyun eklem ve bağları destekleyerek bel ve sırt ağrılarının azalmasına yardımcı olduğunu vurguladı.

    Gebeliğinde kanama, düşük tehlikesi, suların erken açılması gibi problem yaşamayan tüm gebe kadınların doğuma kadar yüzebileceklerini kaydeden Çayan, “Temizliğinden emin olunmayan sulara girilmemeli. Çok fazla kişinin kullandığı havuzlar yerine denizi tercih edilmeli. Vücudu fazla sıkmayan gebeler için tasarlanmış mayoları kullanmak, boy hizasını geçmeyecek derinliklerde yüzmek ve olası bir kramp durumunda yardım alabilmek için suya tek başına girmemeye özen gösterilmesi gerekir” dedi.

    Sağlıklı Gebelik İçin Bol Sıvı Tüketin

    Artan sıcaklık ve terleme nedeniyle yaz aylarında mantar enfeksiyonlarının sık görülmekte olduğunun altını çizen Çayan, şöyle devam etti:

    “Vücudun kıvrımlı bölgelerinin kuru tutulması, gün içerisinde sık sık ılık duş yapılması, sentetik olmayan pamuklu iç çamaşırlarının kullanılması ve ıslak mayoyla uzun süre kalınmaması gerekir. Özellikle vajinada yaşayan faydalı bakterileri yok edeceği için şampuan, parfüm, sabun gibi kimyasal maddeler genital bölgede kullanılmamalı, sadece ılık su ile vajinal hijyen sağlanmalıdır. Vajenin hava almasını engellediği ve alerjik reaksiyonlara neden olarak enfeksiyona zemin hazırladığından günlük ped kullanımı önerilmez. Gebelikte vajinal enfeksiyonlar, erken doğuma yol açabileceği için renkli ve kötü kokulu akıntı, kaşıntı, idrar yaparken yanma gibi şikayetlerin varlığında hemen hekime başvurulmalıdır.” Yaz ayları gebelik için bazı riskler taşımakla beraber tatil için yolculukların herhangi bir erken doğum riski saptanmamış normal devam eden gebeliklerde 9. aya kadar yolculuk yapmanın güvenli olabileceğini belirten Çayan, “Özellikle gebeliğin son döneminde uzun saatler boyunca hareketsiz kalmaktan dolayı ayak ve bacaklarda ödem, ağrı, kramp ve hatta damar içi pıhtı oluşma riski artmaktadır. Bu nedenle seyahat boyunca 2-3 saatte bir mümkünse mola verip, kısa yürüyüşler yapmak ve ayakları hareket ettirmek önerilir. Normal devam eden risksiz gebeliklerde uçak yolculukları da güvenlidir” şeklinde konuştu.
    Çayan, mutlu ve sağlıklı bir gebelik için yapılması gerekenleri ise şöyle özetledi:
    “Gün boyunca bol miktarda sıvı tüketin. Güneş ışınlarından korunun. Aşırı kalorili ve yağlı gıdalar yerine daha hafif ve sindirimi kolay olan, taze, evde hazırlanmış yiyecekleri tercih edin. Reflü ve mide yanmalarını önlemek için yatmadan 1-2 saat önce yemek yemeyi kesin. Gün içerisinde ve yatmadan önce alınan ılık duş, özellikle gebeliğin son dönemlerinde ortaya çıkan uykusuzluk, sıcak basması, huzursuzluk gibi şikayetleri önler, sizi hem fiziksel hem de psikolojik olarak rahatlatır. Gebeliğin ilk aylarından itibaren düzenli olarak yapılan hafif egzersizler (yürüyüş, yüzme, aerobik ve pilates gibi) vücudunuzda hızlı kilo alımı nedeni ile oluşan bel, kalça ve bacak ağrılarınızı önler.”