Light'lar ne kadar light?

Konusu 'Güncel Diyet Haberleri' forumundadır ve gizzem tarafından 7 Mayıs 2008 başlatılmıştır.

    7 Mayıs 2008
    Konu Sahibi : gizzem
  1. gizzem

    gizzem Popüler Üye Üye

    Katılım:
    29 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    2.449
    Beğenildi:
    958
    Ödül Puanları:
    188
    LıGHTLAR NE KADAR LıGHT

    Besin üreticileri diyetlerle birlikte değişen beslenme alışkanlıklarını takip etmeye çalıştılar. Şekerin boş ve gereksiz bir kalori olduğunun belirlenmesinden sonra şekersiz ürünler geliştirilmeye başlandı. Geliştirilen bu ürünlerin içerisindeki şeker miktarı yok denecek kadar az miktara indirildi.

    Ülkemizin önde gelen bisküvi üreticileri olan ETı ve Ülker çıkardıkları light bisküvilerle gelen talebi karşılamaya çalışılıyorlar. Light ürünlerin yurt dışı pazarlardaki satışlarının yüksek olması bu alandaki firmalar yeni ürünler geliştirmek zorunda kaldılar.

    Light ürün olarak ülkemizdeki genel kanı bazı kişilerde “yağı azaltılmış” yada “kalorisi azaltılmış, şekersiz” besinler olarak nitelendirilir. Light ürün olarak ister yağı azaltılsın, isterseniz kalorisi azaltılmış olarak hangisini anlarsanız anlayın. Zayıflamanıza veya kilonuzu korumaya yardımcı olmasıdır.

    Diyetiniz sırasında ve koruma programında light ürünleri tercih ederseniz, daha kısa sürede daha çok kilo verebilirsiniz. Üstelik beslenme açısından değerlendirirseniz besinin içerisinden çıkartılan şeker yerine, tatlandırıcı ve lif eklendiği için aynı gramajda daha az kalori alabilirsiniz.

    Üzerinde light olarak nitelendirilen ürünlerin tümü light olarak sayılmayabilir. % 25 oranında azaltmakla yasal olarak üzerine “Light” ibaresi ekleyebilmektedir. Aslında bu ürün içerisindeki yağ miktarını 9 gramdan 6 grama indirildiğinde yasal olarak light sayılabilir.3 gram yağın azalması bize sadece 27 kalorilik bir fark sağlayacaktır. Bu fark diyet için oldukça komik bir rakamdır ve kullanmasanız da olur.

    Light ürünlerde yapılan diğer bir hile ise ürünümüz %60 daha az kalorili derler. Paketi incelediğinizde bir tablo düzenlemiştir. Ama tabloya karşılaştırdığı ürünün değerlerini dalgınlıkla yazmayı unutmuşlardır. Yada ürün için hazırlanmış olan tabloyu paketin üzerinde onca yer varken arka yapıştırılmış alanda, büyüteçle okunacak kadar basılmıştır. Bu alanda gerçekten doğru çalışanlar bileşim tablolarını büyük ve görünecek alanlara basmışlardır.

    Şeker besinlerin içerisinde yer tutan bir girdidir. Satın aldığınız 100 gramlık bir kek yapımında 20 gram şeker kullanılırsa ve 80 gram diğer maddeler kullanılmıştır. Eğer şekeri tamamen çıkartır yerine hiçbir şey koymasanız kekiniz 100 gram değil 80 gramdır. Şeker yerine direk tatlandırıcı kullanılırsa 100 gramında enerjisinde bir değişiklik olmaz. Bunun yerine 20 gram şekerin yerini tutabilecek lifli tatlandırıcı kullanıldığında 100 gramlık kekin enerjisi düşecektir.

    Bileşim tablosunda yer alan bileşen tablosundaki gramajları toplayarak üstünde yazılı olan gramaja yaklaşıp yaklaşmadığını kontrol edebilirsiniz. Eğer hile ile yapılmış bir light ürün ise içinde olduğu halde yazılmayan veya açıklanmayan bileşenler bulunabilir. Bu tür ürünleri tercih etmeyin paranızı boşa vermiş olursunuz.

    Light ürünler diyetinize eklerseniz, diyetiniz sırasında daha çok besin tüketebilirsiniz. Örnek olarak normal 1 dilim ekmek yerine light ekmekten 1.5 dilim tüketebilirsiniz. Koruma programında atıştırmalık olarak 1-2 adet normal bisküvi yerine light bisküvilerden 1 paket yiyebilirsiniz. 1 su bardağı süt yerine 1.5 su bardağı içebilirsiniz. Bunlar sizin yaşamınızı kolaylaştırabilecek yediğiniz miktarlarla sizleri tatmin edebilecek ürünlerdir.

    Light ürünler tatlandırılması için tatlandırıcı kullanılır. Bu tür ürünlerin günlük alınacak maksimum dozları vardır. Günümüzde pek çok şeyin light alternatifi bulunmaktadır. Bunların bir çoğu; sakkarin, aspartam, asesülfam-K kullanmaktalar bunların bir çoğunun günlük alınabilecek miktarları belirlenmiştir bu dozları aşmamaya dikkat edin.

    Tatlandırıcıların kullanım miktarları FDA (Besin ve ılaç Örgütü) tarafından güvenilir kullanım dozları açıklanmıştır. Aspartam, sakkarin, asesülfam-K en çok kullanılan tatlandırıcı çeşitleridir. Hiçbir tam olarak şekerin yerini tutmazlar ve şekerden çok daha tatlıdırlar ve çok az miktarları şeker tadını vermeye yeterlidir. Light ürünlerin içlerinde bu tatlandırıcılar kaliteli bir tat oluşturmak için kombinasyonları kullanılmıştır.

    Aspartam şekerden 200 defa daha tatlı aspartik asit ve fenilanin amino asitlerinin birleşmesiyle oluşur. Pek çok besinde doğal olarak bulunur, protein yapısında olduğu için vücutta proteinler gibi sindirilir. Protein yapısından dolayı ısıya dayanıksızdır, ısı uygulandığında tatlılığını yitirirler. Aspartam ısı uygulaması olmayan tüm light ürünlerde kullanılır.

    Sakkarin şekerden 300 defa daha tatlıdır, üzümde doğal olarak bulunur. Sakkarin vücut tarafından tanınmayan bir madde oluğunu için parçalanmadığından enerji sağlamaz. Isıdan etkilenmez, ısı uygulanması gereken light besinlerde kullanılabilir.

    Asesülfam K şekerden 200 defa daha tatlı beyaz renkte tatlandırıcıdır. Isıdan etkilenmediği için ısı uygulanması gereken besinlerde kullanılır. Fazla kullanımı ağızda metalik bir tat oluşmasına sebep olur.

    Light olarak sunulan ve kabarma işlemi gereken besinlerde hacim oluşturucu maddeler kullanılır. Evde kendiniz kalorisi düşük bir kek için şeker yerine tatlandırıcı kullandığınızda şekerli kekteki kabarmayı ve kıvamı elde edemezsiniz. Bunun için özel olarak hazırlanmış olan yeni nesil tatlandırıcı karışımlarından deneyebilirsiniz. Bunlar şekerle aynı ölçüde kullanılabilen ve hazırlayacağınız kekin kabarmasını ve aynı dokuyu elde etmenizi sağlayacaktır.

    Şekerler şişmanlığın temel sebebi midir? Tabi ki hayır, şekerin ortalama 4 kalorilik bir değeri vardır. Şekerinin kullanıldığı alanlara bakıldığında saf olarak içeceklere atılmasından başka besinlerin içerisinde tatlı yada tatlı olmayan formlarıyla bulunmaktadır. Şişmanlığın genel nedenine baktığımızda şekerden gelen enerjinin total kaloriye çok fazla katkısı olmamaktadır.

    Şeker beslenme alışkanlıklarımızdan kolayca çıkarabildiğimiz bir besindir, sağlık için çayımızda attığımız şekeri atmamaya başlayabilir yada kolayca bir tatlandırıcı kullanarak hayatımızdan kolayca çıkarabiliriz. Yine vurgulamak gerekirse fazla yenen şeker değil fazla alınan kalori şişmanlatır.
     
    Son düzenleyen: Moderatör: 28 Mayıs 2009