ODTÜ'den insansız hava aracı

Konusu 'Bilim ve Teknik' forumundadır ve BenDenizYildizi tarafından 12 Ekim 2007 başlatılmıştır.

    12 Ekim 2007
    Konu Sahibi : BenDenizYildizi
  1. BenDenizYildizi

    BenDenizYildizi Guru Üye

    Katılım:
    26 Eylül 2006
    Mesajlar:
    3.806
    Beğenildi:
    18
    Ödül Puanları:
    348
    Orta Doğu Teknik Üniversitesince (ODTÜ), kanat açıklığı 2.2 ile 4.3 metre olan yerli tasarım iki ayrı insansız hava aracı (İHA) geliştirdi.


    Söz konusu uçaklar üzerlerine yerleştirilen ısıya duyarlı sensörler ve kameralar aracılığı ile askeriyede bilgi toplamadan, sınır güvenliğinin sağlanması, gümrük kontrolleri, felaketlerde enkaz altında kalanların tespit edilmesi, kaçak yapılaşma ve orman yangınlarını önleme, büyük kentlerde trafik yoğunluğunun kontrol altına alınması, kilometrelerce uzunluktaki petrol ve dogal gaz boru hatlarının kontrol edilmesine kadar çok çeşitli alanlarda kullanılabilecek.

    Konu ile ilgili bilgi veren ODTÜ Rektörü Ural Akbulut, ODTÜ Havacılık ve Uzay Mühendisliği Bölümü, ODTÜ teknoparkında faaliyet gösteren bazı firmalar ve ile bazı üniversitelerin işbirliği ile tamamı yerli tasarım insansız hava aracı geliştirdiklerini bildirdi.

    Üç yıl önce Devlet Planlama Teşkilatı’na (DPT) sundukları projeye ekonomik destek sağladıklarını belirten Akbulut, üç yıllık projenin, 1 milyon doların biraz altında rakama mal olduğunu anlattı.

    Söz konusu proje kapsamında iki ayrı insansız hava aracı geliştirdiklerini ifade eden Akbulut, bunlardan birincisinin kanat açıklığının 2.2 metreden oluştuğunu bildirdi. Söz konusu uçağın teknik özellikleri konusunda da bilgi veren Akbulut, bu uçağın 4.5 kilo ağırlığında bir metre 35 santimetre uzunluğunda, elektrik motorlu ve lityum polimer pil güç kaynağı bulunan, elden atılan bir insansız hava aracı olduğunu açıkladı.

    SAHİL MUHAFAZA İLE GÖRÜŞÜLÜYOR
    Söz konusu hava aracının uçuş süresinin 1-1,5 saat arasında, maksimum uçuş mesafesinin 10 kilometre, seyir sırasındaki irtifasının da 300 metre civarında olduğuna işaret eden Akulut, aracın üzerinde analog kamera, IR Gece görüş kamerası bulunduğunu kaydetti. Aracın otopilot sistemi ile yer istasyonundan kumanda edildiği gibi otopilot sistemiyle yerden bağımsız da kumanda edilebildiğini anlatan Akbulut, bu araçtan 4 adet prototip ürettiklerini, sahil muhafazanın ihtiyacı için Sahil Muhafaza ile görüşmeler yaptıklarını bildirdi.
    Kanat açıklığı 2.2 metre olan insansız hava aracının üzerinde bulunan gece görüş kamerasının hassasiyetinin düşük olduğunu, bunun da kanat açıklığının küçüklüğü nedeniyle taşıyabileceği yük miktarının az olmasından kaynaklandığına işaret eden Akbulut, 4.3 metre kanat genişliğine sahip uçaktaki kameraların ise dünyadaki en hassas gece görüş kamerası olduğunu belirtti.
    Kanat açıklığı büyüdükçe uçağın taşıyacağı yükün artığını, bundan dolayı daha ağır ve gelişmiş kameraların kullanılmasına imkan tanıdığını söyleyen Akbulut, aynı şekilde hava aracının motorunun da daha güçlü olduğuna dikkat çekti.

    4.3 METRE KANAT AÇIKLIĞINA SAHİP UÇAĞIN İLK PROTOTİPİ DE HAZIR
    4.3 metre kanat açıklığına sahip insansız hava aracının ilk prototipinin
    de tamamlandığını vurgulayan Akbulut, bu araçtan birkaç prototip daha üretmek için kalıplarının alındığını, 2008 yılının ocak veya şubat aylarında prototiplerinin tamamlanmış olacağını anlattı. Bu aracın ileride küçük bir jet motoruyla uçabilecek şekilde geliştirileceğini, böylece daha uzun süre havada kalmasının sağlanacağına dikkat çeken Akbulut, 4.3 metre kanat açıklığına sahip uçağın maksimum kalkış ağırlığının 100 kilo, boyunun 1.8 metre, motorunun çift silindirli, iki zamanlı benzin motorlu olduğunu bildirdi. Söz konusu uçağın havada aralıksız 6 saat kalabildiğini ve maksimum uçuş mesafesinin 150 kilometre olduğunu belirten Akbulut, uçağın seyir irtifasının ise 3 bin metre olduğunu söyledi.

    HER İKİ UÇAK BİRÇOK ALANDA KULLANILABİLECEK
    ODTÜ tarafından geliştirilen söz konusu uçağın iki tipinin de olası deprem, sel, çığ gibi doğal felaketlerde enkaz altında kalan insanların vücut ısılarına duyarlı olması nedeniyle bunların saptanmasını sağladığını anlatan Akbulut, ayrıca bu uçakların askeriyede bilgi toplama, sınırdan kaçak mal girişinin önlenmesi, büyük kentlerde kaçak yapılaşmaların anında tespit edilmesi, trafik yoğunluğunun kontrol altına alınması, orman yangınlarının zamanında tespiti ile kilometrelerce uzunlukta bulunan petrol ve doğal gaz boru hatlarında borularda meydana gelebilecek anormallikler ile hattın güvenliğinin sağlanmasına kadar birçok alanda rahatlıkla kullanılabileceğini bildirdi.
    ODTÜ Rektörü Akbulut, bu alanlarda kullanılmak üzere ihtiyaç sahiplerinden talep beklediklerini de sözlerine ekledi.

    Kaynak:KK43:aa)