Okul Öncesi Eğitimde Eğitici Drama

Konusu 'Bakıcı ve Kreş' forumundadır ve Yeliz tarafından 15 Şubat 2008 başlatılmıştır.

    15 Şubat 2008
    Konu Sahibi : Yeliz
  1. Yeliz

    Yeliz Popüler Üye Üye

    Katılım:
    19 Mart 2007
    Mesajlar:
    3.046
    Beğenildi:
    3
    Ödül Puanları:
    106
    Eğitici dramayı çocukların her türlü eğitimlerinde kullanılan etkinlik
    teknikleri olarak açıklayabiliriz. Doç. Dr. Alev Önder’e göre eğitici
    drama,önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan,tüm çocukların
    kendi öğretmenleriyle birlikte,daha çok büyük motor hareketlerle
    yaptıkları,rol oynama,canlandırma ve tartışmaya dayalı;yetişkin bir lider
    tarafından başlatılan ve çocuklar tarafından grup oyunu olarak algılanan
    eğitim etkinlikleri bütünüdür.Eğitici drama çocuğun psikolojik yapı ve
    yaşantılar konusunda bilinçlenmesini ve yaratıcılık kazanmasını
    amaçlar.Duyguların tanımlanması,ayırt edilmesi,bireysel ve grup halinde
    gevşeme,rahatlama amaçlı çalışmalardır.

    Okul öncesi dönemde çocukların her davranışı yaşayarak öğrenmelerinden yola
    çıkarak, eğitim etkinliklerinde eğitici dramayı kullanmak, çocukların
    kendilerini daha iyi ifade etmelerine olanak sağlar, onların kendilerini
    daha iyi tanımalarını ve ifade özgürlüğünü kolaylaştırır.

    Bu yazımda sizlere Sayın Hocam Doç. Dr. Alev Önder’in Drama derslerimizde
    bizlere uygulattığı drama çalışmalarını, sınıfımızda uyguladığımız
    çalışmaları ve kendi yazdığım çalışmaları aktaracağım. Bu bilgilerden yola
    çıkarak siz de çocuğunuzla birlikte kendi eğitici drama çalışmalarınızı
    oluşturabilirsiniz. Bu çalışmalardaki lider öğretmen veya ebeveyn olabilir.

    Eğitici Drama Etkinliklerine Örnekler:

    1.Müzik Eşliğinde Farklı Selamlaşmalar:
    Çocuklar müzik eşliğinde odada serbestçe dolaşırlar. Lider müziği kestiğinde
    hemen yanındakiyle farklı şekilde selamlaşılır.Tokalaşma,el içlerini
    birbirine vurma,burnunu birbirine sürtme,ayakları,dizleri,sırtı birbirine
    dokundurma vs şeklinde olabilir.
    Drama çalışması bitince değişik selamlaşma çalışmaları beraberce
    hatırlanır,ne hissedildiği hakkında konuşulur.
    2.Ayna Ol
    Hafif bir müzik açılır ve karşılıklı durulur.Lider ne yaparsa diğeri de aynı
    hareketi yapmaya çalışır.Belli bir süre sonra lider değiştirilerek çocuğun
    lider olmasına olanak sağlanır.
    3. Fırça Nerde?
    Çocuğa önünde duvar olduğunu varsayması söylenir. “Yanımıza bir kutu kırmızı
    boya alıyoruz ve ellerimiz fırça olsun. Bu duvarı boyayalım” denir. Çocuk
    ellerini fırça gibi kullanarak duvarı boyuyor gibi davranır.Sonra fırça
    temsili olarak yıkanır.”Şimdi de yanımıza sarı boya alıyoruz,bu sefer de
    ayağımız fırça olsun,kırmızı duvarı sarıya boyayalım” denir.Çocuk bu sefer
    de ayağını fırça gibi kullanır.Duvarı boyamaya
    başlar.Sırayla,dizler,dirsekler,sırt,popo gibi vücut bölümleri fırça olarak
    düşünülür ve duvar her seferinde değişik renge boyanır.
    Drama çalışması bittiğinde çocuğa en çok hangi fırçayı sevdiği, başka hangi
    vücut bölümleri fırça olarak kullanılabilineceği ve drama çalışması
    sırasında neler hissettiği sorulur.
    4.Sırt sırta Dans
    Sırt sırta gelecek şekilde grup olunur ve müzik eşliğinde temas kaybetmeden
    dans edilmeye çalışılır. Müziğin temposu değişken olursa daha zevkli olur.
    Drama çalışması sonunda çocuğa ne hissettiği sorulur,hangi tempoda
    zorlandığı ve hangi tempodan zevk aldığı hakkında görüşleri alınabilir.
    5.Bir şey Tut
    Çocuğa mavi renkli bir şey tut denir ve çocuk o sırada odada bulunan mavi
    renkli herhangi bir şeyi tutar. Bu oyun değiştirilerek “kulak tut,başparmak
    tut,kalem tut,üçgen tut,kare tut” şeklinde değiştirilerek de oynanabilir.
    6. Köfte Kızartma(Grup oyunu)
    Çocukların bazıları kıyma bazıları karabiber, tuz, salça, bazıları ekmek
    içi, bazıları tava, bazıları da yağ olur. Lider olan kişi aşçı rolünde tüm
    malzemeleri bir araya getirip malzemeleri yoğurur gibi yapar. Çocuklar bu
    arada birbirine karışır.Sonra köfteleri alıp tavaya koyar yağla birlikte
    kızartır gibi davranır.Aaa bakın köfteler nasıl ses çıkarıyor der.Çocuklar
    cızır cızır sesler çıkarırlar.Sonra köfteleri tabağa koyup yemeye başlar.
    Bu drama örneği az çocukla daha basit bir yemek şeklinde oynanabilir.Örneğin
    makarna ve tencere,peynir ve ekmek vs gibi.Çocuk makarna,kocaman bir leğen
    de tencere olabilir.Lider anneyse bazen çocukla rol değişimi de yapmalıdır.
    Drama çalışması sonunda çocuklara neler hissettikleri sorulur,hangi rolü
    daha çok beğendikleri sorulur.Yemeği yaparken hangi malzemeleri
    kullandıkları hatırlanır.
    7. Mısır Patlatma Oyunu
    Bu oyundan önce lider çocukla birlikte mısır patlatırsa oyun daha anlaşılır
    hale gelir.Lider olan kişi çocuğa mısır olduğunu söyler ve çocuğu ateşin
    üzerindeki tencereye koyuyor gibi yapar.Lider tencereyi salladıkça mısırlar
    da sallanır.Biraz zaman geçince ateş hızlanır ve mısır yavaş yavaş patlamaya
    başlar.Patlayan mısır kendini yere atar.
    8. Bu Nedir?
    İçi görünmez bir torbanın içine değişik eşyalar konur ve çocuğun gözünü
    kapatarak bu torbadan bir eşya seçmesi istenir.Çocuk dokunarak eşyayı
    bulmaya çalışır.Bildiği zaman gözü açılır ve bu eşyayı başka ne olarak
    kullanabiliriz diye sorulur.Örneğin eşya bir kalemse bu kalemi diş fırçası
    olarak kullanabiliriz,dudağımızın üzerine koyarak bıyık yapabiliriz vs gibi.
    Bu torbanın içindeki eşyalar çıkarılıp halının üzerine konur,çocuğun gözleri
    bağlanır ve eşyalardan biri çıkarılır.Çocuğun gözleri açılır,hangi eşyanın
    saklandığı sorulur.

    9. Ormanda Gezinti
    Çocuğa Ormanda bir gezinti oyunu oynanılacağı söylenir. Önce yatakta
    uyunuyor gibi yapılır.Saat çalar,erkenden kalkılır.Eller ve yüz yıkanır gibi
    yapılır.Güzel bir kahvaltı yapılır.Dişler fırçalanır.Yanımıza yiyecek bir
    şeyler de alalım denir ve yola çıkılır.Odanın içinde yürünmeye başlanır.Dar
    bir yol,bir dere,tahta bir köprü,yapraklı bir yol,bir dağın etrafı geçilir
    gibi davranılır.Bir odada oturulup dinlenilir.Getirilen yiyecekler çıkarılır
    ve yenir gibi yapılır.Sonra gezintiye devam edilir.Akşam olunca eve
    dönülür.Eller ve yüz yıkanır diş fırçalanır ve iyi geceler dileyip yatılır.
    Çalışma sonunda ormanda gezintinin hangi kısmının daha fazla sevildiği
    sorulur, nerelerden geçildiği hatırlanır.Yollardan geçilirken neler
    hissettiği sorulur.



    Hicran KILIÇ

    Okul Öncesi Eğitimi ve Çocuk Gelişimi Öğretmeni(ALINTIDIR)
     
  2. 17 Şubat 2008
    Konu Sahibi : Yeliz
  3. MAVXIXSU

    MAVXIXSU Aktif Üye Üye

    Katılım:
    11 Şubat 2008
    Mesajlar:
    101
    Beğenildi:
    0
    Ödül Puanları:
    86
    Bilgilerin Için Teşekkürler Bir Anasinifi öğretmeni Olarak.....
     
  4. 17 Şubat 2008
    Konu Sahibi : Yeliz
  5. Yeliz

    Yeliz Popüler Üye Üye

    Katılım:
    19 Mart 2007
    Mesajlar:
    3.046
    Beğenildi:
    3
    Ödül Puanları:
    106
    rica ederim öğretmenim zevkti...
     
  6. 13 Ocak 2013
    Konu Sahibi : Yeliz
  7. svlcigdem

    svlcigdem Üye Üye

    Katılım:
    3 Ocak 2013
    Mesajlar:
    70
    Beğenildi:
    0
    Ödül Puanları:
    16
    bilgi için teşekkürler