Resim atölyesi

Konusu 'Resim' forumundadır ve kardelya tarafından 17 Kasım 2008 başlatılmıştır.

    17 Kasım 2008
    Konu Sahibi : kardelya
  1. kardelya

    kardelya Aktif Üye Üye

    Katılım:
    14 Kasım 2008
    Mesajlar:
    35
    Beğenildi:
    0
    Ödül Puanları:
    76
    Resim nasıl yapılır? Hangi malzemeler gereklidir? Malzemeler nerelerden temin edilebilir? Kaça mal olur? Resim kursu veren yerler nerelerdir ve ücretleri ne kadardır? Bitmiş veya halen yapmakta olduğum resim çalışmalarım hakkında profesyonel yorum ve öneride bulunacak birileri yok mu? ("Yanlız alınmaca, darılmaca, bozulmaca, demoralize olmaca, vs.. yok!!!") Kısacası resmi seviyorsanız ve yapmak istiyorsanız, üstelik bir de azimliyseniz ve de profesyonel yardım istiyorsanız, hadi buyrun burdan yazın... :1hug:
     
  2. 18 Kasım 2008
    Konu Sahibi : kardelya
  3. kardelya

    kardelya Aktif Üye Üye

    Katılım:
    14 Kasım 2008
    Mesajlar:
    35
    Beğenildi:
    0
    Ödül Puanları:
    76
    Bu başlık altında tek bir tarza bağımlı kalmadan, karakalemden pastel boyaya, sulu boyadan akrilik boyaya, yağlıboyadan 3 boyutlu resime kadar bir çok tekniği, malzemelerini, nasıl yapıldığını ve teorik bilgilerini öğreneceğiz. Resim yapmanın temeli desen bilgisidir. Desenin temeli ise persperktiftir. Kendinize ait eserler ortaya çıkarmak için deseninizin ve persperktif bilginizin kuvvetli olması gerekir. Bunun içinde1.dersimizde başlangıç olarak perspektif nedir nasıl çizilir onu öğreneceğiz. Ve konuyla ilgili gerek yazılı gerekse resimli dökümanlardan faydalanacağız.


    [​IMG]

    PERSPEKTıF

    Çevremizdeki varlıklar bizden uzaklaştıkça gözümüze küçük görünürler,renkleri donuklaşır,grileşir ve gerçekte oldukları gibi algılanamazlar.Bu görünümleri çizgi ve renkle ifade etmek istersek bazı kurallar ve kavramlar karşımıza çıkar.Bu kuralları açıklayan bilim dalına ‘’PERSPEKTıF’’denir.
    Bir başka tanımla; ‘’herhangi bir cismin,belirli koşullar altında göze görünen şekli ile resimlendirilmesine perspektif denir.

    [​IMG]

    PERSPEKTıF TÜRLERı:

    1-ÇıZGı PERSPEKTıFı:
    Çizgi perspektifi, nesnelerin biçimleriyle,çizgilerin bağlı olduğu kurallarla ilgilidir.Bizden uzaklaşan nesnelerin olduğundan küçük görünmesi,nesneyi sınırlandıran çizgilerin kaçar gibi bir etki yapması,çizgi perspektifi ile açıklanır.

    [​IMG]

    2-RENK PERSPEKTıFı (Hava Perspektifi):
    Renk perspektifi ise renklerle ilgilidir.Nesneler bizden uzaklaştıkça atmosferin etkisiyle daha silik ve donuk görünmektedir.Havanın yoğunluğu,içindeki toz zerreleri,buharı,günün değişik saatleri,renklerin görünümünü etkiler.Nesne ile aramıza giren hava tabakasının bu özelliği,renklerin ve biçimlerin net ve parlak görünmelerini engeller.Aynı şiddette iki renkten bize yakın olanı daha parlak ve net,uzak olanı ise daha donuk ve mat görünür.

    [​IMG]

    UFUK ÇıZGıSı:
    Perspektifi çizilecek olan nesneye bakan kişinin gözlerinden geçen yatay düzeyi ve bakış yüksekliğini belirten çizgidir.Ufuk çizgisi (göz çizgisi) kişinin gözlerinin bulunduğu yükseklikte bulunur.
    Ufuk çizgisinin altında kalan nesnelerin üstü,üstünde kalan nesnelerin altı görülür.Tam ufuk çizgisi hizasında bulunan nesnelerin ise ne altı,ne de üstü görünmez.

    [​IMG]

    KAÇMA NOKTASI:
    Gerçekte birbirlerine paralel oldukları halde perspektifte paralellikleri bozulan doğrulara ‘’KAÇAN ÇıZGıLER’’,kaçan çizgilerin de ortak kesişme noktalarına ‘’KAÇMA NOKTASI’’ adı verilir ve ‘’KN’’harfleriyle gösterilir.
    Kaçma noktası sayısına göre üç farklı çizgi perspektifi türü vardır:


    "alıntı"
     

    Ekli Dosyalar:

    Son düzenleyen: Moderatör: 18 Kasım 2008
  4. 18 Kasım 2008
    Konu Sahibi : kardelya
  5. kardelya

    kardelya Aktif Üye Üye

    Katılım:
    14 Kasım 2008
    Mesajlar:
    35
    Beğenildi:
    0
    Ödül Puanları:
    76
    Kaçma noktası sayısına göre üç farklı çizgi perspektifi türü vardır:

    [​IMG]

    1-Tek kaçma noktalı çizgi perspektifi(Paralel perspektif)
    Eğer bir cismin bir yüzeyini karşıdan görüyorsak tek kaçma noktalı perspektifi kullanırız.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     

    Ekli Dosyalar:

    Son düzenleyen: Moderatör: 18 Kasım 2008
  6. 18 Kasım 2008
    Konu Sahibi : kardelya
  7. kardelya

    kardelya Aktif Üye Üye

    Katılım:
    14 Kasım 2008
    Mesajlar:
    35
    Beğenildi:
    0
    Ödül Puanları:
    76

    Ekli Dosyalar:

  8. 18 Kasım 2008
    Konu Sahibi : kardelya
  9. kardelya

    kardelya Aktif Üye Üye

    Katılım:
    14 Kasım 2008
    Mesajlar:
    35
    Beğenildi:
    0
    Ödül Puanları:
    76
    3-Üç kaçma noktalı çizgi perspektifi(Eğik perspektif)[/size]

    Üç kaçma noktalı perspektif çeşidini çok derin yada çok yüksek ifadesini vermek istediğimiz çizimlerde kullanırız.

    Perspektif türlerinden bu kadarını öğrenmek sizler için yeterli olacaktır. Perspektife dair sorularınız varsa cevaplayabilirim veya örnekleriniz varsa yollayabilirsiniz. 1 hafta sonra karakalem çizmenin püf noktaları konulu 2. dersimizde görüşmek üzere. Şimdilik hoşçakalın sanatla kalın. :kahve:
     

    Ekli Dosyalar:

  10. 26 Kasım 2008
    Konu Sahibi : kardelya
  11. kardelya

    kardelya Aktif Üye Üye

    Katılım:
    14 Kasım 2008
    Mesajlar:
    35
    Beğenildi:
    0
    Ödül Puanları:
    76
    Perspektif bilgisini uygulamalı olarak kolayca anlaşılabilmesi için evde uygulayabileceğiniz bir perspektf cetveli...

    "Alıntıdır"

    PERSPEKTıF

    Resim, grafik, rölyef, heykel, sahne dekoru ve mimarlık gibi plastik sanat dallarında ve fotoğrafta; derinliğin, bütünlüğün, devamlılığın, renk, biçim ve çizgilerle yada fotoğraf makinası aracılıyla bilimsel olarak elde edilmesinde izlenilen yöntemlere PERSPEKTıF denir. Kısaca perspektif, üç boyutlu cisimleri, iki boyutlu bir düzlem üzerinde göstermek için kullanılan bir araçtır. Çizgi perspektifi, renk perspektifi diye ayrılır.

    Çizilecek bir konunun üç boyutluluğu düşünülerek, bu konu ile ilgili boşluk ve kitle sorunlarını görsel olarak çözmek için perspektif yöntemlerinden yararlanmak gerekir. Cisimlerin gözden olan uzaklıklarına göre şekil ve renklerin belirtilmesi perspektifsel çalışmaları oluşturur. Doğanın ve nesnelerin göz ile görüldüğü gibi bir düzlem üzerinde belirtilmesi; Grek uygarlığı, Çin imparatorluğu, Roma sanatı, Rönesans dönemleriyle yakın çağda ayrıcalıklar göstermektedir. Bu nedenle perspektife ilişkin yöntemler, kuramsal ve uygulama alanındaki bütünlük 20. yy ın ikinci yarısına kadar gelişme göstermiştir. Günümüzde, bir yapının perspektif görünümleri bilgisayar ve diğer elektronik araçlarla yanlışsız olarak çizilebilir. Ancak sanatsal (artistik) yeteneklerle boyanmış veya çizilmiş bir perspektif resim; sanat tarihinin bütün dönemlerinde olduğu gibi bütün çağdaş sanat akımlarında da derinliği, bütünlüğü ve devamlılığı daha canlı ve inandırıcı olarak göstermektedir.

    15. yy da perspektif; bir konunun, görme merkezine göre, merkezi izdüşümünün resim düzleminde görüntülerle belirtilmesinde izlenen yöntemdir. Bu yönteme “merkezi projeksiyon yöntemi” de denilmektedir. Geometri ve optik bilimleri ile yakından ilgili olan perspektif, Leonardo’ya göre; bir yeri pencere camından görüp görüntüyü bu cam üzerinde çizmek yada boyamaktır.

    Derinlikle ilgili çalışmalarda üç boyuta ilişkin olan ipuçlarının beş tanesi özellikle Rönesans ressamları tarafından kullanılmış olup günümüzde de geçerlidir.

    1 – Bir nesneye ait olan herhangi bir çizginin veya konturun diğer bir nesneyi kapatması
    2 – Hava perspektifi: Renklerin bizden olan uzaklıklarına göre değişmesi.
    3 – Çizgi perspektifi: Paralel çizgilerin sonsuzda birleşmesi
    4 – Işık gölgenin dağıtılması ( ışık yönünün bilinmesi gerekir. )
    5 – Boyutları hakkında geniş bilgilere sahip olduğumuz figür yada nesnelerin arka plana yerleştirilmesi.

    Filippo Diser Brunelleshi (1377 – 1446 ) Floransa Kadetralinin kubbe mimarı, Donatello’nun arkadaşı ve bilimsel perspektifi mimariye uygulayan ilk sanatçıdır. Ucello, Piero Della Francesca gibi sanatçılar da aynı perspektif yöntemini kullanmışlardır. Rönesans sanatçıları da bundan yararlanmışlardır. Brunelleshi’den biraz sonra onun meslek arkadaşı Alberti’nin perspektif konstruksiyonları ressamlar tarafından kullanılabilecek bir biçime dönüştürülmüştür. Buna ilişkin perspektif bilgileri 1436 da yapılan sanat kongeresinde sunulmuştur. Ayrıca bu bilgiler yayınlanmıştır.

    Paralel Perspektif: Gerçekte paralel olan orthogonaller paralel olarak gösterilmiştir.Bu durum daha çok Çin resimlerinde görülmektedir.

    Açısal Perspektif: Diktörtgen ya da kare prizma biçimindeki geometrik şekilleri iki yan ve üst yüzeylerini gösteren bilimsel bir perspektif yöntemidir.

    Üç Nokta ya da Eğilimli Resim Düzlemi Perspektifi: Bu perspektifte diktörtgen ya da kare prizmanın hiçbir ayrıntısı resim düzlemine paralel değildir. Dikey orthogonaller; şekil göz hizası çizgisinin altında ise altta, üstünde ise üst boşlukta kesişirler.

    Mihrevi Perspektif ( Axial Perspektive ) : Bilimsel perspektiften önce bilinen bu tür çizimde paralellerin simetrik olarak gözden uzaklaştığı görülür. ılk örnekleri Grek Apulian vazoları üzerindeki çizimlerde görülmüş olup Rönesansta da devam etmiştir. Çoğu kez tavan üzerinde paralel iki çizgi tavanın bittiği yerde birleşir.

    Ters Perspektif ( ınverted Perspektive ) : Rönesanstan önce kullanılmakta olan bir perspektif olup bu yöntem bilimsel perspektifle çelişir.

    Negatif Perspektif: Perspektif algı yanılması nedeniyle gözden uzaklaşan şekillerin oran dahilinde küçüldüğünü kabul edip onların gerçek boyutları ile algılanabilmesi için ne ölçülerde büyük çizilmesi gerektiğini bilimsel olarak saptayan bir perspektif yöntemidir.

    ıki Kaçış Noktalı Perspektif ( Bifocal Perspektive ) : Rönesans ressamlarının diagonal yer karolarını çizmek için kullandığı iki kaçış noktalı perspektifte açısal perspektif olduğu gibi dikdörtgen ya da karelerin kısa görünümleri kaçış noktalarının pozisyonlarına göre değişir. Bu noktalar simetrik olarak alınır ve ön plandaki diagonellerin genişliklerine göre eşit aralıklarla alınan noktalarla birleştirilir. Kesişme noktalarının birleşmesinden elde edilen paraleller ayrıca resim düzlemi ile açı yapmayan karelerin çizilmesinde gerekli olan noktaları sağlamış olur. ( Adem GENÇ Ders Notları)

    Perspektifte Ölçü: Sonsuzluğun basit geometrik biçimlere dönüştürülerek bölünmesi yoluyla yapılan perspektif ölçmelerinde en uzaktaki noktalar orthogonallerin ölçü noktaları olarak bilinmektedir. Bu noktalar doğru olarak alınırsa perspektif çizim daha doğru olur.

    Perspektifte yer çizgisi ( zemin çizgisi ) ufuk çizgisi, ufuk düzlemi, görme noktası, karşıdan görünen çizgiler, kaçış noktaları gibi tanımlar yer alır. Perspektif, Temel Tasarım dersi kapsamı içinde nesneleri doğru görmek ve gösterebilmek adına görsel sanatın ana unsurlarındandır. Gözün eğitiminde önemli rol oynar.

    Perspektif esasına uygun bir çizim yapmak için:

    1 – Resim çizimine başlarken kağıt üzerine ufuk çizgisi belirtilir.
    2 – Ufuk çizgisinin üzerinde bulunan esas nokta tespit edilir.
    3 – Çizimlerin ufuk düzleminin altında, üstünde veya hizasında olup olmadıkları tespit edilir.
    4 – Resimde önce büyük yüzeylerin, sonra küçük yüzeylerin çizimi yapılır.
    5 – ilk çalışmalarda kaçış noktaları daima resmin içinde yer almalıdır. Eğer kaçış noktalarından kağıt üzerinde bulunmayan varsa yanına tamamlayıcı küçük bir kağıt eklenir.

    Yer Çizgisi ( zemin çizgisi ) : Düşey olarak konan resim düzleminin yatay yer düzlemiyle yaptığı ara kesite “yer çizgisi” denilmektedir.

    Ufuk Düzlemi : Ayakta duran bir insanın göz hizası olan zeminden 160 cm yukarıda, zemin düzlemine paralel bir düzlemdir. Bu düzlemin resim düzlemini keserek oluşturduğu ara kesite “ufuk çizgisi” denir. Ufuk düzleminin yeri değişirildiğinde farklı perspektif görünüşler elde edilir.

    Göz Noktası - ıstasyon Nokta - Gözlem Noktası : Gözlenen ve gözleyen arasındaki mesafeyi belirler. Göz noktası objeye yakınsa, kaçma noktaları birbirine daha yakındır; göz noktası objeye uzaksa kaçma noktaları birbirinden daha uzaklaşır. Gözlenen yüzeyler eşit açı yapıyorlarsa ( 45º ) kaçma oranları eşit olur. Aksi halde obje resim düzlemine eşit olmayan açılarla döndürülmüş ise yüzeyler farklı oranlarda gözden kaybolacaktır.

    Resim Düzlemi : Resim düzlemi düşeydir ve cisimle bakış noktası arasındadır.

    Resim Düzleminin Saptanması : Göz noktası yerleştirilince, bir sonraki işlem, görülmek istenen resmin dış köşelerini belirlemek için görüş eğrisini ifade eden iki çizgi çizilir. Bu çizgi görüş merkezini saptar. Görüş açısı içinde kalan perspektif imge odaklanmak için görüş merkezine dik düzlem üzerinde oluşur. Resim düzlemi denilen bu düzlem bir çizgi ile görselleşir.

    Tek Nokta Perspektif : Bir tek kaçma noktası vardır. Daha çok iç mekanların perspektif anlatımlarında kullanılır. Tek nokta perspektifte planlar resim düzlemine paraleldir; Planın köşeleri resim düzlemine dik, ufuk çizgisi üzerinde tek bir kaçma noktasında birleşir. Bir ölçek seçilir. Resim düzlemi çizilir. Köşelerden eşit aralıklarla dört kenar eşit parçalara ayrılır. Sonra göz hizasında ufuk çizgisi çizilir. Ufuk çizgisi üzerinde, resim çerçevesi dışında bir diyagonal ( çapraz ) nokta yerleştirilir. Bu noktanın kaçma noktasına olan mesafesi, gözlemcinin resim düzlemine olan uzaklığı temsil eder. Bu noktayı karşı köşeye birleştiren doğrunun ışınsal çizgileri kestiği nokta derinliği belirler.

    Perspektif konusunda ilk etapta temel geometrik şekillerle çalışılabilir. Doğadaki görsel nesneler, makine ve parçaları ( bu çizimlerde, biçimlerin birbirine göre durumları uzaklaşma, yakınlaşma vs. ile perspektifsel çalışmalar yapılır) , doğa ve doğal objeler ( mekan içinde objenin biçimi, perspektif kuralları çerçevesinde çizgi ve ışık değerleri gözetilerek resmedilir ) daha sonra da kişisel yorumlar yapılabilir. ( Kişisel hacim çalışmaları söz konusudur. )


    FOTOĞRAFTA PERSPEKTıF

    Tonlar biçimler bizden uzaklaştıkça silikleşir ve küçülür. Bu görüntüde ki terk fark, malzemenin değişik olmasından kaynaklanır. Her ikisinin arkasında da göz vardır . Ancak, “objektifin odak uzunluğu da perspektifin biçimlenmesinde etkindir. Kısa odak uzunlukları konuları birbirinden uzaklaştırarak derinlik duygusunu pekiştirir. Uzun odaklı objektiflerde yakındaki ve uzaktaki konular birbirine yakınlaşarak derinliği azaltır. Diyafram açıklığı da fotoğraftaki derinliği etkileyen bir başka unsurdur. Kısık diyafram açıklığı, alan derinliğini arttıracağı için, göz konuyu derinlemesine izleyebilir. Açık diyaframlarda gözün gezineceği alan da daralacağı için fotoğraftaki derinlik azalacaktır.” (Tanju AKDENıZ) “Fotoğrafta hem sadeleştirme, hem de yoğunlaştırmada perspektiften önemli ölçüde yararlanılır.” (Sabit KALFAGıL)

    Fotoğrafta da hava perspektifi geçerlidir. Yani bize yakın cisimlerin daha koyu, net olması, bizden uzakta olan biçimlerin daha soluk olması gibi. Sonuçta resimde kullanılan perspektif kuralları fotoğraf çekimleri için de geçerlidir.

    Tülay ÇELLEK' den alıntıdır...

    kaydirigubbakcemile5
     

    Ekli Dosyalar:

    Son düzenleyen: Moderatör: 26 Kasım 2008
  12. 26 Kasım 2008
    Konu Sahibi : kardelya
  13. kardelya

    kardelya Aktif Üye Üye

    Katılım:
    14 Kasım 2008
    Mesajlar:
    35
    Beğenildi:
    0
    Ödül Puanları:
    76
    2. Dersimizde görsel tasarım öğelerinden noktayı inceleyeceğiz... Nokta deyip geçmeyin ve dökümanları lütfen dikkatle okuyun ve inceleyin...

    Hiç noktanın yaşamınızdaki yerini düşündünüz mü?

    Nokta düzensizliğin içinde ilk düzen elemanıdır. Yer belirler. Nokta, görsel anlatımın temel ögelerinden biridir. Tek başına durgunluğu ifade eden nokta çoğaldıkça giderek dinamizme, ritme ya da karmaşaya dönüşebilir. Noktalar yanyana geldiklerinde birbirleriyle ilişkiye girer. Yaşamda da böyle değil midir? “Bir elin nesi var iki elin sesi var”, denmez mi? ınsanlar yanyana gelince yarattıkları dinamizmle olumlulukta yaşayabilirler, olumsuzlukta. Önemli olan o birlikteliğin dönüştürme amacının iyi ve güzel olmasıdır. ışte yaşamın hareketi noktaya vurulduğunda, kağıtta düzene dönüştürülmesidir. Yani yaşam bulmasıdır. Önemli olan da yaptıklarınızın ve yaşadıklarınızın arasında bir denge kurabilmektir. Noktaya sanat, bilim, yaşam açısından bakalım. Hiç düşünmüş müydünüz? Evren içinde dünya noktadır. Uzaktaki bir uçan balon, bir uçak nokta görünümdedir. Ya da tam tersi uçaktan aşağıya baktığınızda, gördükleriniz noktadır. Durduğunuz yere bağlı görmek. Noktalar yanyana gelince çizgi olur. Hani insanlar elele tutuşup halay çektiklerinde yada bedenden duvar oluşturduklarında olan. Noktalar yanyana, üstüste, çapraz konduğunda lekeler oluşur. Fotoğrafta gren, yaşamda dokusal görüntüler oluşturur.

    Görselliğin dışına kayalım. Bilime yaşama... Suyun kaynama noktası, patlama noktası, birleşme, kesişme noktası. “Birleştiğimiz noktadan hareket ederiz”. “Noktayı koyacağın yeri bilmelisin.” Bu söz salt yazında mı geçer? Hayır, yaşamda da geçer. Bilirsen huzur, bilemezsen huzursuzluk başlar. “....noktasından bakacak olursak” ışte burada da nokta önemli. Hiç yaşantınızda noktanın yerini düşündünüz mü sahiden. Doğaya bakalım, canlı ya da cansızına. Bazı bitkilere ve hayvanlara... Kelebeğe, çeşitli böceklere. Dış görünüşlerinde, büyüyen, küçülen, düzenli-düzensiz, renkli-renksiz benek ya da birimlerin oluşturduğu doku örnekleri. Evet, onlara özlerinin, tanımlarının dışında bakalım, biçimlerine, noktalarına. Haz duymakla. ınsanın yarattıklarına bakalım, doğadan esinlenerek. Kumaş desenlerine göz gezdirelim. Dolayısıyla beğenimize... Bizi yaşatan zevkimize.

    Resimsel anlatımda nokta; denge, hareketi durdurma ( nokta koyma ) vs. için kullanılır. Yazı da cümleyi bitirmek için, konuşmada susmayı, susturmayı bilmek için. Nokta diğer görsel elemanlarla örneğin çizgiyle ilişkili kullanıldığında yeni anlatım olanakları verir. Ya ofset baskı da, ya bilgisayar teknolojisinde, ya fotoğrafta.... Hepsinde de nokta var. Baktık mı noktanın hayatımızdaki yerine... Noktaları büyütelim, küçültelim, seyrekleştirelim, sıklaştıralım, renklendirelim vs. vs. Sanat Tarihine bakalım. Nokta nokta yapılan tablolara...

    Noktadan neler yapılabilir. Film yapılabilir Norman Mc Laren’in yaptığı gibi...Başka....Benim Temel Tasarım dersimde yaptığım gibi...

    Bu yazdığım yazının biraz daha genişini öğrencilerime verdim. Önce ortak teknikle yani siyah-beyaz tekniğiyle noktasal bir düzenleme yapacaklardı. Daha sonrası önemli. Çünkü kişilikleri değerliydi, yaratıcılıkları, aktarımları-transferleri. Müziğini, Müzik Toplulukları Programının hazırlayacağı, Modern Dans Programındaki arkadaşlardan-öğrencilerimden “nokta” konusunda bir dans gösterisi hazırlamalarını-yapmalarını istedim. Hem düşünüyordum kendilerini nokta kabul edebilirler, örneğin patlama noktasında, suya atılan bir taşın sonucu sıçrayan tanecikler olabilirler diye hem de ne yapacaklarını merak ediyordum. ınanılmaz bir şey oldu. Beni gördüklerinde, “biz birer noktayız” dediler. Hakikaten harika bir gösteri hazırlamışlar. Temel tasarımda edindiklerini kendi alanlarına, bedenlerine çok güzel aktarmışlar, noktaya can vermişlerdi. Benim için eğitim, yöntem tabii ki doğru yöntemler ve öğrencinin kişiliğinden hareketle yaratıcılık sürecine dayalı olan bir olgudur. Bu nedenle seçilen malzeme, alan çok önemlidir. O, bir kişilik göstergesidir. Fotoğraf programındaki öğrenciler, nokta konusunu fotogramla yapacaklar, yani fotografi malzemesini kullanarak bir düzenleme gerçekleştirecekler. Bileşik Sanatlar Programındakiler, resim malzemelerini ve serbest malzeme kullanarak, ıletişim Tasarımı öğrencileri de bilgisayarı kullanarak bir çalışma gerçekleştireceklerdi. Sanat yönetimi ise “nokta” konusunu tanımlamadan anlatmalıydılar. Daha önceleri başka öğrencilerime aynı şeyi “renk” ve “yaratıcılık” konu başlığı vererek yazdırmıştım. Yani yaratıcılığı bilimsel, ansiklopedisel tanımlamadan anlatacaklardı. Kendilerini, yaratıcı süreçlerini, ütopyalarını, projelerini, anılarını düşlerini... Böylece bir derste, bir alanda edinilenler, öğrenilenler başka alanlara transfer edilmiş oldu. Bu salt eğitim bazında okulda değil, yaşam düzeyinde de geçerliydi. Ayrıca daha da mı farklı bakmak gerek. Parçadan bütüne gidilirken bütünden parçaya bakarak...

    Bir öğretmen arkadaşım ziyaretime gelmişti. Ona Temel Tasarım dersi için oluşturduğum, Grafik Tasarım dersimde de öğrencilerime gösterdiğim saydamları gösterdim. Öğrenci ve sanatçı örnekleri vardı. Resim, yontu, mimari ve fotoğraftan oluşan. Bak diyordum bu saydamlar “nokta” başlığında, bunlar ”çizgi” başlığında, şunlar ”doku” , bunlar “zıtlık, ritm vs”. “Doğrusu” dedi, “etrafa hiç böyle bakmıyorum.” Ağaç dallarında yağmur tanecikleri nokta, dalları çizgi, yapraklar leke, gövde doku...

    Hiç, her gün geçtiğiniz yolda gördüklerinize ya da gördüğünüzü sandıklarınıza bir de farklı bir gözle bakmayı düşündünüz mü, o gördüklerinizin değeri nokta kadar mı?

    [​IMG]

    Nokta, görsel anlatımın temel ögelerinden biridir. Objektif tanımı ile yer belirleyici bir işarettir. Görsel olarak nokta; bulunduğu yere göre küçük, merkezsel benektir. Bir nokta mekan içindeki ( uzaydaki ) bir pozisyonu ( durumu ) gösterir. ıki çizginin birleştiği ya da kesiştiği yeri gösterebilir, bir düzlemin köşesini, bir işareti, bir yeri belirler. Nokta düzensizliğin içinde ilk düzen elemanıdır. Nokta, geometrik olarak görselliğin anlatımında çeşitli büyüklüklerde, boş ya da dolu yuvarlaklar olarak değerlendirilir.

    Biçimi oluşturan elemanlardan biri olan nokta, düzen içersinde sözü bulunan bir elemandır. Noktanın yüzey üzerinde sayıları arttıkça etkileri de değişik olur. Tek başına durgunluğu ifade eden nokta çoğaltıldıkça giderek dinamizme, ritme ya da kargaşaya dönüşebilir. Noktalar yanyana geldiklerinde birbirleriyle ilişkiye girer, bu bağıntı bazen çizgiselliğe bazen de lekeselliğe dönüşebilir. Noktanın yanına ikinci bir nokta geldiğinde kompozisyon ilkeleri başlar. Nokta bulunduğu yer ve çevreye göre noktadır. Evren içinde dünya noktadır. Çok uzakta bir uçak ta nokta izlenimi verir. Renk olarak ta gri imajı verir.

    Ayrıca bir çok alanda görselliğin dışında da kullanılır. Örneğin; suyun kaynama noktası, erime noktası, patlama noktası, birleştirme, kesişme noktası... Canlı ya da cansız doğaya baktığımızda çok sayıda ve sınırsız olanaklar gösteren noktasal oluşum ve etkilerle karşılaşırız. Çeşitli böceklerin dış görünüşlerinde, büyüyen-küçülen, düzenli-düzensiz, renkli-renksiz benek ya da birimlerin oluşturduğu doku örnekleri... Bazı bitki ve hayvanların yapılarında noktasal düzenlere rastlanır.

    Resimsel anlatımda nokta; denge, hareketi durdurma ( nokta koyma ) vs. olarak kullanılır. Belli büyüklük ve küçüklükte noktalar, renk unsuru ile birlikte matematiksel sistemlerde düzenlenerek kullanıldığında optik bir takım anlatımlara olanak sağlar. Nokta diğer görsel anlatım ögeleri ile ilişkili olarak yeni anlatım olanakları verebilir. Nokta tek başına durağandır. Noktaların, büyüklük-küçüklük farkları, ışık ve renk değişiklikleri, yanyana gelişlerinde aralık ve sıralanış farklılıkları zengin görsel etkiler elde edilmesine olanak sağlar.

    Görsel anlatımda nokta

    • Farklı büyüklükte noktalar
    • Eş büyüklükte tek düze
    • Farklı ışık değerlerinde noktalar
    • Eş ışık değerinde noktalar
    • Farklı renklerde olan noktalar
    • Aynı renkte olan noktalar
    • Eş aralıklı, eş büyüklükte noktasal düzenleme
    • Giderek sıklaşan-seyrekleşen eş büyüklükte noktaların oluşturduğu düzen
    • Eş büyüklükte noktaların toplanıp dağılarak ( sıklaşan-seyrekleşen) oluşturduğu serbest düzen
    • Eş büyüklükte, ışık değerleri belli aralıklarla değişen sistemli noktasal düzen
    • Büyüyen, küçülen noktaların oluşturduğu sistemli düzen
    • Büyük-küçük noktaların oluşturduğu serbest düzen
    • Büyüyen küçülen noktaların, sıklaşması, seyrekleşmesi ile oluşan serbest ve ritmsel düzen
    • Eş büyüklükte noktalarla farklı renkler kullanılarak oluşturulan serbest ve ritmik düzen
    • Değişik renklerde ve büyüklüklerde noktaların oluşturduğu ritmik ve serbest noktaların oluşturduğu düzen
    • Farklı büyüklükte sıklaşan – seyrekleşen
    • Belli bir sistemle büyüyen – küçülen
    • Serbest bir düzen içinde toplanan – dağılan
    • Değişik büyüklüklerde ve değerlerdeki noktaların oluşturdukları serbest ya da geometrik düzen
    • Üçten fazla noktanın düzeni
    • ıki boyutlu noktalar düzenlemeleri
    • ıki boyutlu farklı değerdeki noktalarla çeşitlemeler
    • Eşit değerdeki noktaların düzenlemeleri
    • Aynı ve farklı renklerdeki renkli noktalarla düzenlemeler

    Tülay ÇELLEK' ten alıntıdır.


    "alıntı" a.s.
     

    Ekli Dosyalar:

    • $1.jpg
      $1.jpg
      Dosya Boyutu:
      96,8 KB
      Görüntüleme:
      1.115
    • $2.jpg
      $2.jpg
      Dosya Boyutu:
      118,7 KB
      Görüntüleme:
      286
    • $3.jpg
      $3.jpg
      Dosya Boyutu:
      120,9 KB
      Görüntüleme:
      53.115
    • $4.jpg
      $4.jpg
      Dosya Boyutu:
      120,4 KB
      Görüntüleme:
      319
    • $5.jpg
      $5.jpg
      Dosya Boyutu:
      122,8 KB
      Görüntüleme:
      329
    Son düzenleyen: Moderatör: 26 Kasım 2008
  14. 26 Kasım 2008
    Konu Sahibi : kardelya
  15. kardelya

    kardelya Aktif Üye Üye

    Katılım:
    14 Kasım 2008
    Mesajlar:
    35
    Beğenildi:
    0
    Ödül Puanları:
    76
    Noktalama çalışmalarından örnekler alıntıdır...
     

    Ekli Dosyalar:

    • $7.jpg
      $7.jpg
      Dosya Boyutu:
      59,3 KB
      Görüntüleme:
      1.141
    • $8A.jpg
      $8A.jpg
      Dosya Boyutu:
      27,2 KB
      Görüntüleme:
      354
    • $9.jpg
      $9.jpg
      Dosya Boyutu:
      40 KB
      Görüntüleme:
      476
    • $10.jpg
      $10.jpg
      Dosya Boyutu:
      84,7 KB
      Görüntüleme:
      271
    • $11.jpg
      $11.jpg
      Dosya Boyutu:
      64,5 KB
      Görüntüleme:
      274
  16. 26 Kasım 2008
    Konu Sahibi : kardelya
  17. kardelya

    kardelya Aktif Üye Üye

    Katılım:
    14 Kasım 2008
    Mesajlar:
    35
    Beğenildi:
    0
    Ödül Puanları:
    76
    Noktalama çalışmalarından örnekler alıntıdır...
    Noktalama çalışmaları zor gibi görünsede yapılması daha kolay ve zevklidir... Rapido kalemlerle denemenizi tavsiye ederim... Çizgi konumuzda görüşmek üzere... şutarafagitti
     

    Ekli Dosyalar:

  18. 27 Kasım 2008
    Konu Sahibi : kardelya
  19. kardelya

    kardelya Aktif Üye Üye

    Katılım:
    14 Kasım 2008
    Mesajlar:
    35
    Beğenildi:
    0
    Ödül Puanları:
    76
    ÇıZGı


    Sanatın çizgi ile başladığı bir gerçektir. Bu nedenle sanat eğitiminde çizgi çok önemli ve temeldir. Göz nesneyi görürken el çizgiyi gerçekleştirir. Önceleri yani çocuklukta hayal dünyası, çizgi yoluyla dışarı vurulurken büyürken dış dünya gerçekliği de eğitim bağlamında, çizgi ile ortaya konur. Nesneyi görme biçimi, zaman içinde görme alışkanlığı geliştikçe temel elemanlara indirgenmeye başlar. Örneğin iki figürün gözleri arasındaki bakışın çizgi oluşturması gibi. Çünkü çizgi, gözü kalınlık üzerinde değil, izlemiş olduğu yol üzerinde gezdirir.

    Çizgiyi tanımlayacak olursak; bir noktanın verilen doğrultudaki uzantısı çizgidir. Genişlik ve uzunluğu ne olursa olsun, eğer biçimi bir çizgi etkisi yaratıyorsa, ona çizgi diyebiliriz. Çizgi, noktanın aralıksız hareketinden doğan kavramdır. Mesafenin derinlik ve genişliğine gitmeden, uzunluk yönünde giden noktalar bütünlüğüdür. Bir sınır belirleyici olarak ta değerlendirilir.

    Doğaya bakıldığında çeşitli çizgisel yapıyla karşılaşırız. Ahşap dokuları, ağaç dalları, pırasa, zebralar vs. ınsan elinden çıkan malzemeler; demir çubuklar, kumaşlar, çuval vs. gibi...

    Temel sanat eğitiminde, çizginin farklı yapısı, birbirleriyle ilintisi, farklı gereçlerle farklı yorumları söz konusudur. Çizginin şekilleri ve birbiriyle olan ilintisinden doğan farklılık bizde farklı etkiler bırakır. Hareket, durgunluk, derinlik vs. gibi.

    Çizginin karakterini iki yönde inceleyebiliriz:

    * Çizginin biçimi yönünden,
    * Çizginin konumu yönünden.

    Çizginin biçimi yönünden karakteri; bir doğru, bir dalgalı eğri ve bir kırık çizgi ele alalım. Bunların bir an yazı gibi okunduğunu varsayıp okumaya çalışırsak, doğru sürekli ve kesintisiz okunur. Dalgalı eğride hareket olduğu halde tamamen birinciden farklıdır. Demek ki burada okuma kesintisizdir, fakat biteviye değildir. Kırık çizgi de okuma göz için daha yorucu ve uzundur.

    Çizginin konumu yönünden karakteri; aynı çizgileri, izleyiciye yatay olarak değil de, eğik ya da düşey olarak sunarsak farklı etkiler elde ederiz. Yatay bir doğrunun karakteri hareketsizlik ve statikliktir. Düşey konumda doğru ise özellikle dinamiktir. Eğik doğru eğim derecesine göre hareketsizlik ve dinamizm arasında tam bir seri karakteri içerir. Doğrunun karakteri süreklilik ve düzgünlük ve buna ek olarak durumuna göre dinamizm ya da devingenliktir. Dalgalı eğriye gelince, düzgün ve yatay ise statik karakterlidir. Düzensiz ve yatay ise dinamiktir. Düzgün ve düzensiz, düşey olarak düzenlenmişse dinamiktir. Eğik olarak düzenlendiği zaman, daima dinamiktir. Fakat yatay duruma yaklaştıkça statikliğe de yaklaşır. Kırık çizginin dinamizm ve hareketsizlik karakteri dalgalı eğri ile benzerdir. Yön, doğrultuda tasarımda önemli ögedir. Kırık çizgi sertliği, dalgalı, eğri çizgiler yumuşaklığı çağrıştırır. Birbiriyle ilişkili, belli sistemlerle giderek kalınlaşan-incelen, sıklaşan-seyrekleşen, büyüyen-küçülen, çizgiler yüzeye optik bir hareket kazandırır.

    Çizgisel anlatımda çıkış getirebilecek bazı prensipler:

    1- Çizgi öncesi: Bir sis perdesi arkasındaki ışığın belirsiz görünümü,
    2- Çizgisel aralıktan sızan ışığın belirgin bir doğrular demeti halinde yayılması,
    3 - Işık demeti: Bir kaynaktan çıkan güneş ışınlarının belirsiz yayılışı,
    4- Başlama ve bitim noktaları belli doğrular, ( doğru parçaları )
    5- Çıkış noktasında kesinlik taşıyan ışınların karanlıkta uzaklaştıkça belirsizleşmesi ve yayılması,
    6- ıki ya da daha çok bağımsız çizgilerin kesişmeleri,
    7- En az bir noktaya bağımlı çizgi,
    8- Bağımlı çizgiler ( formları kuşatan çizgiler ),
    9- Bağımlı çizgiler ( formların iç yapılarını belirleyen çizgiler ),
    10- Dolaylı çizgiler,
    11- Bir doğrunun taşıdığı sapmalarla sağlanan yön tesirleriyle kesişme, değme, kopma noktaları ile oluşan çizgisel yapı,
    12- Çizgisel uzunluk değerleri; eşit aralıklı farklı paralel çizgilerin oluşturduğu yapı,
    13- Çizgisel uzunluk çeşitlemeleri: Bir ana doğru üzerinde farklı boylu eşit aralıklı paralel çizgilerin oluşturduğu yapı,
    14- Eğri yönlü paralel doğrular üzerindeki serbest uzunluk çeşitlemeleri ( aralıklar farklı )
    15- Paralel çizgilerin büyüyen aralıklarla oluşturdukları düzen,
    16- Formun yapısını izleyen belirleyici kısa çizgi parçalarının oluşturduğu düzen
    17- Kısa, düz ve eş değerdeki çizgilerin serbest yönle oluşturdukları düzen,
    18- Bir objenin yüzeysel görünümünü ifadelendiren küçük çizgiler,
    19- Çizgisel kalınlık dizileri,
    20- Çeşitli uzunluk, kalınlık ve aralıklı çizgi çeşitlemeleri,
    21-Bir yönlü çizginin diğer yönlü çizgi ile kesilerek durdurulması,
    22- Çizgisel form: Eğriler, yaylar, kırılmalar ve bunların oluşturduğu gerilim,
    23- Dikey ve yatay çizgiler, spiral çizgiler vs.
    24- Serbest,
    25- Belli bir çizgiyle doldurma ve tarama,
    26- Çizgiyle boşluk ve derinlik,
    27- Çizgi - doku,
    28- Çizgiyle ton,
    29- Değişik nitelikteki çizgilerle aynı fon üzerinde serbest çalışma,
    30- Eş aralıklı, aynı kalınlıkta paralel çizgiler,
    31- Değişik aralıklı ve farklı kalınlıkta düz çizgiler,
    32- Yuvarlak çizgiler,
    33- Kesişen çizgiler, ( doğru, eğri )
    34- Kesişen dairesel çizgiler,
    35- Birbirini kesen kalın-ince, sık-seyrek çizgiler,
    36- Birbirini kesen kısa çizgi demetleri,
    37- Formları kuşatan çizgiler
    38- Formların iç yapılarını belirleyen çizgiler
    39- Farklı boy ve kalınlıktaki çizgilerin oluşturduğu düzen,
    40- Çeşitli uzunluk, kalınlık ve aralıkta çizgi çeşitlemeleri
    41- Çizgisel form; eğriler, yaylar, kırılmalar ve bunların oluşturduğu düzen,
    42- Devamlı bir çizgi üzerinde doğru, eğri zıtlıkları ile oluşan düzen,
    43- Paralel ve düz çizgilerin kırılarak yön değiştirmesi ile oluşan düzen,
    44- Merkezkaç ve merkezcil çizgiler,
    45- Bir ana çizgiyi destekleyen çizgiler,
    46- Spiral çizgiler.

    Bu sayılan sistemlere daha bir çok sistem eklenebilir.

    Malzemeler : Resim kağıdı, fon kağıdı, çeşitli uçlar, tarama ucu, çeşitli kalemler, ip, kumaş, kamış cetvel vs.

    Tülay ÇELLEK'den alıntıdır...

    Resimlerde alıntıdır... :1hug:
     

    Ekli Dosyalar:

    Son düzenleyen: Moderatör: 27 Kasım 2008