Sıcak Tutan Yiyecekler

Konusu 'Sağlıklı Beslenme' forumundadır ve dids tarafından 24 Kasım 2008 başlatılmıştır.

    24 Kasım 2008
    Konu Sahibi : dids
  1. dids

    dids f & d Üye

    Katılım:
    26 Eylül 2007
    Mesajlar:
    6.543
    Beğenildi:
    14
    Ödül Puanları:
    148
    Soğuk havalarda sıcak şeyler içerek ve kalın giyinerek fiziksel olarak ısı kaybını önleyebiliriz. Ayrıca, doğru bir besin seçimi ile de vücudumuzdaki ısı kaybını engelleyebiliriz...

    İnsanlarda vücut sıcaklığı dış sıcaklığa aksi olarak değişir. Dış sıcaklık ne kadar azalırsa bedende oksidonyonlar o kadar hızlanır. Bunun neticesi olarak ısı oluşumu o kadar artar. Yalnız soğukta karaciğerde oksidonyonlar artar ve sıcaklık birkaç derece yükselir. Soğuk havalarda sıcak şeyler içmek ve iyi giyinmek suretiyle fiziksel olarak ısı kaybını önleyebiliriz.

    Doğan Sağlık Grubu Diyetisyeni Emine Sezen; “Yağlar en fazla enerji veren besin öğesidir. Eşit miktarlardaki karbonhidrat ve proteinlerin iki katından fazla enerji verir. Böylece vücut en ekonomik şekilde enerji gereksinimini yağlardan karşılayabilir. Devamlı yağ tabakası ise vücut ısısının kaybını önler. Karbonhidrat ise karaciğerde glikojen olarak depolanır. İhtiyaç duyulduğu anda glikoz formuna dönecek enerji ihtiyacımız karşılanır.

    Tüm bu bilgiler ışığında kişi duyarlı beslenmeli,tüm besin gruplarından almalı,enerji versin diye tek tip beslenme yapmamalıdır.” dedi.

    Bu bölümden soğuk iklimlerde fazla yağ alınması fizyolojik bir ihtiyaca cevaptır. Bunun yanı sıra karbonhidratlarda enerji veren kaynaklardandır. Bütün bu nedenle kişiler ihtiyacı olan kaloriyi yalnız yağ veya yalnız karbonhidrat tüketerek değil dengeli bir şekilde yani;

    Günlük kalori ihtiyacının;

    Yüzde 50-60 karbonhidrat
    Yüzde 15-20 protein
    Yüzde 25-30 yağdan

    gelecek şekilde beslenmesi en doğru yoldur. Bunları temin ederken de tüm besin gruplarını gün içinde mutlaka tüketmek gerekmektedir.

    Bunlar;

    1. Süt veya yoğurt
    2. Et grubu (et, yumurta, peynir)
    3. Ekmek grubu (çorba, makarna, pilav, kuru baklagiller)
    4. Sebze grubu
    5. Meyve grubu
    6. Yağ grubu
    7. Şeker grubu

    olarak 7 grubun hepsinden almak gereklidir.

    Eğer kişi dengesiz beslenirse vücut direnci düşecek ve enfeksiyonlara yakalanma riski artacaktır. Enfeksiyonlar vücut doku ve sıvılardaki C vitamini miktarını azaltmaktadır.

    Yeşil sebzeler, turunçgiller, çilek, domates, kuşburnu, C vitamini açısından zengindir. Yine maydanoz C vitamini a.ısından çok zengin olmakla birlikte çok az tüketildiği için günlük diyete fazla bir katkısı olmaz.

    Bunun yanında doğru yöntemle pişirilmiş patates, her mevsim, her yerde bulunduğu ve fazla miktarda kullanıldığı için C vitamini ihtiyacınızı meyve suyu yerine meyvenin kendisini posası ile birlikte almak daha yararlıdır.


    ÖRNEK MENÜ

    Sabah
    · Ihlamur
    · Peynir
    · Pekmez+zeytinyağı+domates+salatalık
    · Ekmek

    Ara öğün
    · Ilık süt

    Öğle
    · Et yemeği
    · Yoğurt
    · Ekmek

    İkindi
    · Bir porsiyon hamur tatlısı
    · Yoğurt
    · Ekmek

    Akşam
    · Çorba
    · Sebze yemeği
    · Ekmek

    Yatmadan önce
    · Süt
    · Meyve





    (alıntıdır)