Su tüketiminde 8x8 kuralına uyun!...

Konusu 'Sağlıklı Beslenme' forumundadır ve Asortie tarafından 31 Mayıs 2008 başlatılmıştır.

    31 Mayıs 2008
    Konu Sahibi : Asortie
  1. Asortie

    Asortie bun@luzumvar.. Pro Üye

    Katılım:
    1 Kasım 2007
    Mesajlar:
    9.330
    Beğenildi:
    607
    Ödül Puanları:
    238
    Günde ne kadar su içmeli, suyu nasıl tüketmeliyiz? İşte, su tüketirken dikkat edilmesi gereken noktalar...
    Sıcak havalarda bol sıvı tüketme ihtiyacı artıyor. Yeterli sıvı alınamaması vücutta pek çok rahatsızlığa sebep olabilirken; suyun faydaları anlatıla anlatıla bitirilemiyor. Peki günde ne kadar su içmeli, suyu nasıl tüketmeliyiz? Suadiye Memorial Tıp Merkezi Beslenme ve Diyet Bölümü’nden Dyt. Oya Yüksek, “ Su tüketirken dikkat edilmesi gereken noktalar” hakkında bilgi verdi.

    “Gün içinde ne kadar su tüketmeliyiz?” sorusu özünde basit bir soru olmasına karşın, net bir cevabı yoktur. Konu ile ilgilenen uzmanlar, yıllardır bu sorunun cevabını aramaktadır. Yanıt ise; kişinin sağlığı, yaşadığı yer ve ne kadar aktif olduğu gibi birçok faktöre bağlıdır.

    NASIL SIVI KAYBEDİYORUZ?

    Her gün solunumla, terlemeyle, idrarla ve dışkı ile sıvı kaybı yaşanır.

    Vücuttan yaklaşık olarak günlük 10 kupa (2,5 Lt) sıvı kaybı olur.

    İdrar: 4-6 Kupa
    Terleme: 2-4 Kupa
    Solunum: 1,5 Kupa
    Feces (Dışkı): 2/3 Kupa

    NEDEN SUYA İHTİYACIMIZ VAR?

    Vücuttaki her sistemin çalışabilmesi için suya ihtiyacı vardır. Örneğin; organlardan toksinlerin atılabilmesi, besin öğelerinin taşınması ve bunun gibi diğer işleyişler için su gereklidir.

    VÜCUT HİDRATASYONU ÖNEMLİDİR

    Genellikle susadığımız zaman su içmek değil vücudun hidratasyonunun (vücuttaki suyun yeterli olması) sağlanması ve dehidratasyonun (vücudun susuz kalması) oluşmaması için her zaman su alımı önemlidir. Vücut susuz kaldığı yorgunluk oluşur.

    SU İHYİYACI HANGİ DURUMLARDA DAHA ÇOK ARTAR?

    Egzersiz: Egzersiz veya herhangi bir aktivite durumunda terleme durumu oluşacağından dolayı ekstra su ihtiyacı oluşur. Yaklaşık olarak 400-600 ml su ihtiyacı oluşur. Eğer egzersiz süresi bir saatten daha fazla olursa (Örneğin koşmak gibi) su ihtiyacı da buna göre artar.

    Çevre/ iklim: İklimin sıcak veya nemli olması ve kişinin terleme durumuna göre sıvı ihtiyacı değişir. Örneğin; kışın bir evin içinin çok sıcak olması ciltten çok fazla nem kaybı sağlar. Özellikle 2 bin metreden daha fazla yükseklikte vücuttan çok fazla sıvı kaybına neden olur.

    Hastalıklar: Çeşitli hastalıklar örneğin kusma ve ishal gibi problemler vücuttan çok fazla sıvı kaybına neden olurlar. Mesane enfeksiyonları, üriner sistemde oluşan taşlar, bazı kalp sorunlarında, sıvı ihtiyaçları artmaktadır.

    Hamilelik ve emzirme: ABD'de Ulusal Bilimler Akademisi'ne bağlı bir birim olan Tıp Enstitüsü “The Institute of Medicine”, hamilelere 2.3 lt; emzirme döneminde olanlara ise 3.1 lt sıvı alımı önermektedir.

    BASİT AMA ÖNEMLİ BİR KURAL :” 8X8 KURALI “

    Birçok insanın kullandığı basit bir kural olan “8x8 kuralı” bir gün içinde toplam 2 lt su içilmesi mantığına dayanır. Yani 240ml’lik bir bardakla günde 8 kez su içmek mantığıdır. The Instute of Medicine’nın tavsiyesi ise erkeklerde günlük 3lt, kadınlarda ise 2.2 lt sıvı alımıdır.

    SUYUN DİĞER KAYNAKLARI

    Besinler su ihtiyacının yüzde 20’sini karşılamaktadır. Geriye kalan yüzde 80’nini ise su ve diğer içecekler karşılamaktadır. Örneğin; domates, salatalık gibi sebzelerin kendi ağırlıklarının yüzde 90 hatta yüzde 100’ü su içerir. İçeceklerde örneğin süt ve meyve suları oldukça su içerir. Ama bir gerçek var ki su kendi başına en iyi kaynaktır çünkü sıvı alımıyla birlikte alınan ürünün kalorisiz olması, ucuz olması ve kolay ulaşılabilir veya kolay hazırlanabilir olması önemlidir.

    ÖNERİLER:

    • Her yemekle birlikte ve yemek aralarında mutlaka su için.
    • Egzersiz sonrasında mutlaka su tüketin.
    • Şişeden içecekseniz mutlaka temiz olduğuna dikkat edin.

    :içelim: