Tuz tüketimi ve Sağlık

Konusu 'Sağlıklı Beslenme' forumundadır ve kuzum85 tarafından 11 Ocak 2009 başlatılmıştır.

    11 Ocak 2009
    Konu Sahibi : kuzum85
  1. kuzum85

    kuzum85 aşk bir yangın Üye

    Katılım:
    1 Mart 2008
    Mesajlar:
    2.972
    Beğenildi:
    9
    Ödül Puanları:
    148
    Besinlerin pek çoğunun içinde bulunan sodyum, doğal yiyecek tuzu olarak adlandırılır. Sofra veya mutfak tuzunun da büyük bir bölümü sodyumdur. Tuz (sodyum klorür), lezzet verici özelliği nedeniyle besin hazırlamada kullanıldığı gibi küflenme, böceklenme vb. durumları önlemek için besin saklama işlemlerinde de kullanılır.

    Lezzetine bakmadan yemeklere tuz eklenmemeli ve fazla tuzlu besinler tüketilmemelidir.

    Sağlık açısından değerlendirildiğinde; sodyum organizmada sıvı dengesini sağlamada ve kan basıncının düzenlenmesinde rol oynar. Ancak fazla tuz tüketiminin de yüksek kan basıncı (yüksek tansiyon) ile ilişkili olduğu daima dikkate alınmalıdır. Fazla tuz tüketimi, idrarla kalsiyum atımını arttırır. Bu durum kemiklerden kalsiyum kaybına neden olur. Kemiklerden kalsiyum kaybının artışı ise kemiğin yapısında süngerimsi bozulmalar ve kemiklerde kırılma riskinde artışa neden olur. Bu nedenle lezzetine bakmadan yiyeceklere tuz eklenmemelidir.

    Kan basıncını düzeltmek ve yüksek tansiyonu önlemek için

    * Yiyeceklerinize çok az tuz ekleyin.
    * Tuzlu hazır besinleri seyrek ve az tüketin.
    * Vücut ağırlığınızı dengede tutun. En ideal değer beden kitle indeksinin 20 ve 24.9 arasında olmasını unutmayın.
    * Fiziksel aktiviteyi arttırın. Artan aktivite vücut ağırlığını dengeler, kan basıncını düşürür ve kronik hastalık riskini azaltır.
    * Sebze ve meyve tüketimini arttırın. Sebzeler ve meyveler tuz ve enerji içeriği düşük besinlerdir. Bu besinler aynı zamanda potasyum mineralinden zengindir. Potasyum kan basıncının düşmesine yardımcı olan bir mineraldir.
    * Özellikle kalsiyum tüketimi kan basıncını düzeltmektedir. Bu nedenle günde 2-3 porsiyon az yağlı veya yağsız süt ve ürünleri tüketmeye özen gösterilmelidir.
    * Magnezyumdan zengin besinleri tüketmek kan basıncını kontrol altına almayı sağlar.
    * Magnezyum buğday ekmeği, kepekli pirinç, badem, ıspanak, pazı, kuru fasulye ve fındıkta bol miktarda bulunur.
    * Alkollü içecek tüketiyorsanız ya tüketim miktarını azaltın veya tamamen kaldırın.
    * Çünkü alkol kan basıncını arttıran bir içecektir.

    Tuz alımını azaltmanın yolları

    * Daima taze ve tuz eklenmemiş besinleri tercih edin.
    * Mutlaka satın aldığınız hazır ürünlerin etiketlerini okuyun, “tuzsuz” veya “tuzu azaltılmış” besinleri tercih edin.
    * Masada tuz kullanmayın. Baharat ve maydanoz, nane, kekik, dereotu, rezene, fesleğen gibi aroma sağlayıcıları tuz yerine tercih edin.
    * Turşu, ketçap, hardal, zeytin, soya sosu vb. yiyeceklerin tuz içeriği çok fazladır. Bu besinlerden uzak durun veya çok az ve seyrek tüketin.
    * Dışarıda yemek yiyorsanız, tuzsuz hazırlanmasını isteyin
    * Sebze ve meyve tüketimini arttırın
    * Bol su için. Su genelde az sodyum içerir. Şişe suları, maden sularının sodyum içeriğini etiketinden kontrol edin.