Yağları Tanıyın!

Konusu 'Sağlıklı Beslenme' forumundadır ve NILBERA tarafından 19 Temmuz 2006 başlatılmıştır.

    19 Temmuz 2006
    Konu Sahibi : NILBERA
  1. NILBERA

    NILBERA SeVGi KeLeBeĞi Pro Üye

    Katılım:
    12 Temmuz 2006
    Mesajlar:
    6.271
    Beğenildi:
    82
    Ödül Puanları:
    153
    Yağları tanıyın !


    Yüzyıllardır en çok aranan besin olan yağlar günümüzde bütün şikayetlerin odak noktasını oluşturuyor.

    Yeterli ve dengeli olarak alınan yağlar vücutta aşağıda yazılan rollere sahiptir:

    Yağda eriyen vitaminlerin (A, D, E, K) vücutta emilip taşınmasında rol oynarlar.
    Yağlar iyi bir enerji kaynağıdır. Aynı miktardaki karbonhidratlar ve proteinlerden iki misli kaloriye sahiptirler (1 gr. yağ 9 kalori verir).
    Yağlar insan vücudunda yapılamayan ve vücut için gerekli olan 'Linoleik asitin' vücuda alınmasını sağlarlar.
    Yağlar bazı hayati öneme sahip organlar için (kalp, akciğer, böbrek, beyin...) koruyucu yağ tabakasını oluştururlar.
    Yağlar deri altındaki depoları ile soğuğa karşı vücut ısısının korunmasında ve ayarlanmasında etkindirler.
    Yağlar mideye uzun süre doygunluk hissi verir.
    ınsan vücudunda bulunan yağ miktarı iki ana bölümden meydana gelir.


    ıç organların çevresinde bulunan yağlar
    Deri altında biriken yağlar
    Vücutta biriktiği düşünülen yağlar karmaşık moleküllüdür. Oda ısısında akışkan olan sıvı yağlar (zeytinyağı, ayçiçek yağı ve mısırözü yağı) ile oda ısısında sert olan yağlar (tereyağı, margarin ve etin üzerindeki yağ) gözle görülen yağlardır. Ayrıca et, yoğurt, süt, yumurta, fıstık vb. yiyeceklerde de belli oranlarda yağ vardır. Gizli olan bu yağlar günlük yediğimiz yağın % 60ını oluşturur.


    Yağların kaynaklarına göre sınıflandırılması:



    Hayvansal kaynaklı yağlar: Et, balık, süt ürünleri, yumurta, peynirde bulunan yağlar.
    Bitkisel kaynaklı yağlar: Ayçiçek, mısırözü, soya, zeytinyağı ve margarinler.
    Yağların yapılarına göre sınıflandırılması:



    Doymuş yağlar: Et, süt, peynir, sosis, sucuk, pastırma ve benzerlerinde bulunur.

    Yarı donmuş yağlar: Zeytin, zeytinyağı, fıstık, fıstıkyağı.

    Doymamış yağlar: Ayçiçeği, mısırözü, pamuk tohumu, soya fasulyesi.
    Yağlar enerji miktarını ve metabolizmanın dengesini bozarak vücutta yağ depolanmasına elverişli ortam yaratan kötü beslenme alışkanlığıdır. Doymuş yağlardan uzak durulmalıdır.

    Yağlar emildikten sonra kanda lipo protein adı verilen taşıyıcılara bağlanarak yağ depolarına taşınırlar.

    Yetişkin insan vücudunun erkeklerde %19, bayanlarda %23ü yağdır. Genelde kadınların vücutlarında erkeklere göre daha çok yağ bulunur.

    Genellikle günlük yağ tüketimimiz, % 30u geçmemelidir. Doymuş yağlar, havayı kirleten bir yakıta benzetilebilir. Bunlar yanınca organizmada 'kötü maddeler' oluştururlar. Bu maddeler de kalp-damar hastalıkları başta olmak üzere birçok hastalığın kapısını aralarlar. Bunların başında kolesterol geliyor.

    Doymuş yağların günlük yağ tüketimimizdeki yeri dörtte birden fazla olmamalıdır. Tereyağının da yararları vardır. Özellikle çocuklarda tereyağının yenmesi gerekir. Tereyağı çocuğun gelişiminde, derinin doğal renginin kaybedilmemesi için, yetişkinlerde saç dökülmesini önlemesi ve A, E, D vitamini eksikliğinin giderilmesinde büyük etkileri vardır. Aşırı olmamak kaydıyla sağlıklı insanlar tereyağı tüketebilirken, kilo problemi ve yüksek kolestrolü olanların, kalp hastalarının tereyağı tüketmemesi gerekir.

    Sıvı yağlar tüm yaşlardaki kişilere tavsiye edilir. Ayrıca kolesterolü ve kalp-damar hastalığı olanlar için de idealdir. Aynı yağı, birden fazla kızartma yapmak için kullanmak da yanlış ve sağlığa zararlıdır.

    Kandaki yüksek kolesterol seviyesinin yol açtığı sağlık sorunları 80li yıllardan sonra gündeme girmeye başladı. Buna paralel olarak da hayvansal yağlar mutfaktaki yerlerini yavaş yavaş sıvı bitkisel yağlara bıraktılar. Ayçiçek yağı, mısırözü yağı ve zeytinyağı mutfakların kraliçeleri oldular.

    Daha az yağ tüketmek için birkaç öneri :

    Hayvansal yağlar yerine sıvı bitkisel yağlar ve bunlardan üretilmiş margarinleri tüketin.
    Kırmızı etten mümkün olduğunca uzak durun. Bunun yerine beyaz et tercih edin.
    Salam, sosis ve sucuk gibi et ürünlerini dikkatli tüketin.
    Tam yağlı yoğurt, peynir yerine az yağlı olanlarını seçin.
    Krema ve kaymak yerine az yağlı süt ürünlerini seçin.
    Hazır sosların yüksek oranda yağ içerdiğini unutmayın.
    Sağlıklı ve dengeli beslenme için tahıllara ve meyva-sebzeye önem verin.
    Daha sağlıklı ve verimli yaşamak istiyorsanız yağ tercihinizi çok dikkatli kullanın.

    alıntıdır
     
    Son düzenleme: 26 Mayıs 2009
  2. 18 Aralık 2013
    Konu Sahibi : NILBERA
  3. nymphe0707

    nymphe0707 Üye Üye

    Katılım:
    10 Aralık 2013
    Mesajlar:
    117
    Beğenildi:
    0
    Ödül Puanları:
    16
    ibrahim sarocoğlunun güzel kürleri var................