yüksek lisans tez savunma sınavı hakkında

Konusu 'Yüksek Lisans ve Doktora' forumundadır ve astrid tarafından 3 Şubat 2010 başlatılmıştır.

    3 Şubat 2010
    Konu Sahibi : astrid
  1. astrid

    astrid Aktif Üye Üye

    Katılım:
    1 Şubat 2010
    Mesajlar:
    53
    Beğenildi:
    1
    Ödül Puanları:
    86
    Arkadaşlar, merhaba! Ben Yüksek Lisans yapıyorum ve bitti sayılır, ama önümde şu hepimizin gözümüzde çok büyüttüğümüz tez savunması var! Benim sizden ricam, birkaç cümle ile olsa dahi bu tez savunma sınavında yasadıklarınızı paylaşmanız...Bitirmiş olanlar, siz de hatırlarsınz ne karanlık günler bunlar...şu savunma öncesi günler!

    Bu aşamada, etrafımdakilerden öğrendiklerim bunlar:

    1. jüri toplanır, siz toplantı salonunda ppt bir sunumla tezinizi anlatmaya çalışırsınız(15-20 dk.)
    3. jüridekiler size soru sorarlar (bu kısım beni endişelendiriyor çünkü ne tür sorular sorulur bilmiyorum)
    4. siz dışarı çıkarsınız, jüri karar verir, size bildirir...

    Bunlara ek olarak bildikleriniz, yaşadıklarınız,olumlu olumsuz tecrubelerinizi paylaşırsanız çok sevinirim....Ne zor bir dönemmiş bu yaaa!

    Hepinize neşeli günler dilerim, bana da benim gibilere de bu sınavı atlatacak güç!:))

    arkadaşlar, merhaba! fakat bu sefer çok daha huzurlu ve mutlu bir merhaba, çünkü sınavı geçtim. şimdi yaşadıklarımı özetlemeye çalışacağım..tabi burada yaşadığım binbir duyguyu aktarmayacağım, sayfalar yetmez buna..ayrıca herkesin yaşadığı kendine özgüdür..amacım bunu yaşayacak olanlara azıcık da olsa ışık tutmak..

    sınav öncesinde danışmanım eğer istersem kısa bir PPT sunusu hazırlamamı söylemişti. ben de hazırladım. sınav günü geldi, jüri toplandı..ve başladık. yaklaşık 1 saat sürdü, ilk 15 dk.'sı özet ve genel bilgiler, sonrasında soru-cevap. hazırlamış olduğum PPT sunusuna pek ihtiyacım olmadı çünkü sınav benim planladığım gibi geçmedi. hocaların hepsi tezi okumuşlardı ve bir an önce tartışma kısmına geçmekte hevesliydiler. ilk 1-2 soru çok zor sayılmazdı, tezde açıklamış olduğum birkaç kavram üzerinde duruldu ve biraz daha detaylı açıklamamı söylediler. ondan sonra gelen sorular aslında tez konusunu etraflıca tartışıp tartışamayacağımı ölçmeye yönelik sorulardı. çoğu yorum sorusuydu. tezle ilgisi olmayan 1-2 soru geldi, bunlarda aslında uzaktan konuyla ilişkiliydi fakat tezle pek bir alakası yoktu. bunlara da bildiğim kadarıyla cevap verdim, onlar da zaten fazlasını beklemiyorlardı. kısacası, bu sorularla ilgili izlenimlerim şu yönde: az önce dediğim gibi yazmış olduğunuz teze ve incelediğiniz konuya hakim olmanız bekleniyor ve bunu tartışabilmeniz bekleniyor. zaten tezi siz yazdıysanız, bu demektir ki buna en az 4-5 ayınızı vermişsinizdir ve bunun sonucunda doğal olarak yeterli bir birikim edinmişsinizdir, yani korkulacak bi şey yok.

    tabi bir de olayın jüri boyutu var, yani hocaların sizin tezinizi beğenip beğenmedikleri, sınav öncesinde okuyup okumadıkları, yani niyetleri. yani sizin tezinizi baştan beğenmediyseler siz ne yaparsanız yapın çok zor olacaktır, fakat beğendiyseler ve sizin bu konuda uzmanlaştığınıza inandıysalar, çok büyük bir aksilik olmadığı sürece, geçersiniz...herkese başarılar dilerim:)
     
    Son düzenleme: 6 Mart 2010
    zeytinagaci bunu beğendi.
  2. 4 Şubat 2010
    Konu Sahibi : astrid
  3. Flamingo

    Flamingo 1 Gemiyi 2 reis batırır Pro Üye

    Katılım:
    5 Kasım 2009
    Mesajlar:
    420
    Beğenildi:
    0
    Ödül Puanları:
    86
    canım aynı süreçten bende çok korkuyorum, senin tezin bitti mi :uhm:
    bilen birileri varsa anlattın cidden ya eyvahedigeldismile

    Benim bildiklerimde şunlar:

    Jüri, biri tez danışmanı dahil 3 kişi oluyor. Sanırım bunlardan biride farklı üniversiteden geliyor.

    Jürinin sonucunda ya kabul ediliyor, ya 3 ay uzatma, ya da reddediliyor ve üniversite ile ilişiğin kesiliyor sempatiksalakcinni

    korkuyorum, bitirsem bir kaç ay sonra bende jüriye gireceğim..
     
  4. 4 Şubat 2010
    Konu Sahibi : astrid
  5. sdtive

    sdtive Popüler Üye Üye

    Katılım:
    28 Ocak 2009
    Mesajlar:
    4.200
    Beğenildi:
    29
    Ödül Puanları:
    148
    Jüri sayısı konusunda her okulun farklı yönetmeliği var. benim jürimde tez danışmanım dahil 5 hoca vardı.
    hocalardan en az birinin bölüm dışından olması gerekiyordu.
    Jüriye girmeden önce ben de çok heyecanlanmış ve korkmuştum ama herşey savunmanın yapılacağı olaya girip sunumuma başladığım ana kadardı. o dakikadan sonra sadece teze odaklandım. Soru cevap kısmı hakikaten endişe verici oluyor. ben jüriye bir kaç gün kala kendi kendime soru sorup cevaplar olmuştum. kendimi sıkıştırmaya çalışıyordum, kendimce en zor soruları bularak. Ancak jüri hiç öyle geçmedi. benim düşündüklerimi hiç sormadılar. hatta ben kendimi öyle şartlandırmışım ki bir ara kendi kendime soru sorup cevaplar olmuşum :) Bu süreçte kendinden emin ve sakin olmak önemli. Hocalar kendinden emin ve teze hakim cevap vermediğinizi anlarlarsa sıkıştırıyorlar, yoksa rahat geçiyor. unutmayın ki bu çalışma sizin ve o tezle ilgili o salondaki herkesten daha çok şey biliyor olacaksınız.
    Eğer tazle ilgili not ettikleri düzeltmeler varsa onları da bu soru cevap kısmında belirtiyorlar.

    Soru cevap kısmı bitince sizi dışarı çıkartıyorlar ve jüri kendi arasında değerlendirme yapıyor. daha sonra tekrar çağırıp sonucu bildiriyorlar.Umarım güzel geçer hepiniz için :) kolaylıklar diliyorum
     
  6. 4 Şubat 2010
    Konu Sahibi : astrid
  7. Flamingo

    Flamingo 1 Gemiyi 2 reis batırır Pro Üye

    Katılım:
    5 Kasım 2009
    Mesajlar:
    420
    Beğenildi:
    0
    Ödül Puanları:
    86
    saol canım anlattığın için,ne gibi sorular çıkıyor ben onu çok merak ediyorum. Böyle tezde bir satırla geçen bir şeyi bulup o konunun üstüne filan gidiyolar mı ki :uhm:

    umarım bizde başarıyla geçeriz senin gibi kaydirigubbakcemile2
     
  8. 4 Şubat 2010
    Konu Sahibi : astrid
  9. astrid

    astrid Aktif Üye Üye

    Katılım:
    1 Şubat 2010
    Mesajlar:
    53
    Beğenildi:
    1
    Ödül Puanları:
    86
    evet, benim tezim bitti, o uzuun ve yorucu sürecin bittiğine inanamıyorum ama tam önümde bütün bu yaptıklarımı 15-20 dk. içinde anlatacağım bir sınav var. bu beni çok endişelendiriyor çünkü sanki herşeyi unutmuş gibi hissediyorum...
     
  10. 4 Şubat 2010
    Konu Sahibi : astrid
  11. astrid

    astrid Aktif Üye Üye

    Katılım:
    1 Şubat 2010
    Mesajlar:
    53
    Beğenildi:
    1
    Ödül Puanları:
    86
    paylaşımların için teşekkür ederim, evet işte o sorular kısmı beni en çok endişelendiriyor. yani, sorular genel sorular mı, "bu konuyu şu açıdan inceleseydiniz daha iyi olmaz mıydı?", "teziniz uç bölümden ouşuyor, bunu dört bölüm şeklinde yapıp, şu konuya da değinseydiniz iyi olurdu" v.s. gibi tezin yapısıyla ilgili sorular mı oluyor yoksa arkadaşın dediği gibi bir cümleyi alıp ona takılp kalabiliyorlar mı...ya da yazdığınız şeylerden sizi sınamak amacıyla sorular mı sorarlar...ya da konununun dışına çıkılabiliyor mu?
    ...işte bunlar kafamı kurcalıyor...bir de herşey o sınava bağlı, yani onca derse girip geçirdiğiniz 2 yıl, koskoca bir araştırma süreci, o tezin yazımı...upuzuuun ve yorucu bir süreç o 15-20 dk. bağlı...bunu da düşünmeden edemiyorum bazen!..Çok mu abartıyorum?!benneyaptımki
     
  12. 5 Şubat 2010
    Konu Sahibi : astrid
  13. sdtive

    sdtive Popüler Üye Üye

    Katılım:
    28 Ocak 2009
    Mesajlar:
    4.200
    Beğenildi:
    29
    Ödül Puanları:
    148
    Endişelerinizi anlıyorum...Öncelikle her ne kadar sunumda söylemiş de olsanız,tezinizi okumuş da olsalar çalışmanın amacıyla ilgili genel bir soru soruluyor başlarken.Gitgide özele gidiyor sorular. Eğer tezi okurken not almışlarsa daha spesifik sorular da gelebiliyor.Birazcık jürideki hocaların tavrına bağlı.Ben mühendislik dalındayım ve tezimde istatistiksel analizler falan vardı,onlarla ilgili sorular gelmişti örneğin. Analiz yöntemleriyle ilgili.Bir de bir tasarım vardı ortada onun sanayiye uygunluğunu sormuşlardı.

    çalıştığınız alanı bilmediğim için çok fazla bir öngörüde bulunamıyorum.diğer arkadaşlarımın jürilerinden edindiğim tecrübelerden de faydalanarak söyleyebilirim ki, jürinin akıbeti o an gelişiyor aslında. Yani şöyle; diyelim bir hoca bir soru sordu, diğerlerinin aklında yokken, ve sizin zayif noktanızı yakaladılar. Eğer o jüriye sizi sıkıştırma niyetiyle geldilerse,çalışmanızı çok beğenmedilerse birden bire o soru üzerine gidilmeye başlanıyor ve sizi sıkıştırıyorlar. ama bu noktada tez hocanız ya da jüri başkanı müdahale edip konuyu değiştirebiliyor. Daha önce de belirttiğim gibi siz ne kadar kafanızda kursanız da o zaman dilimi hiç öyle gelişmiyor. verebiliceğim en önemli tavsiye kendinize güvendiğinizi jüriye de hissettirmenizdir. alkisalkisalkis
     
  14. 5 Şubat 2010
    Konu Sahibi : astrid
  15. gunayder

    gunayder Popüler Üye Üye

    Katılım:
    21 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    1.596
    Beğenildi:
    11
    Ödül Puanları:
    108
    evet arkadaşların fikrine tamamen katılıyorum. o zor süreci bende atlatanlardanım ve akabinde de şuan da doktora çalışmalarına devam ediyorum. savunma şu şekilde olur zaten anlatılmış ama bir kaç cümle de ben söyleyeyim.
    jüri toplanır siz gerekli sunumu yaparsınız.jüri de ki hocalardan birisi en azından siizn danışman hocanız olduğu için şanslı sayılırsınız çünkü gerektiğinde kurtarıcı tutumlar sergiliyor.hocalar tezi daha önceden okuyup incelemişlerse notlar alıp kendi anlamadıkları yerleri sorabiliyorlar.tezin konusuna bağlı olarak sorular da değişiyor tabikii.kullandığım yöntemi sorgulamışlardı bende.ayrıca alıntı yaptığım cümleleri sormuşlardı.hatta bi tane hoca oradaki cümleyi beğenmemişti alıntı olduğun u da anlamamış ve benim yazdığımı sanmıştı biraz zorladı tabii ben gayet özgüveni yüksek bir şekilde kendimden emin cevaplamıştım.
    daha önce de bahsedilmiş bu ; kendine güvendiğini belli etmen çok önemli. sonuçta bu tezi sen yazdın herşeyi de senden iyi kimse bilemez.tabii kendine güven olayını ukalalık boyutuna getirmemlisin. ama kasma kendini ben bu işi de hallederim dersin ve de halledersin.
    jürideki hocaların kim olduğunu kendi hocandan öğren eğer yaptığın çaışmalar onlarında alanlarını ilgilendiriyorsa bu dezavantajın olur.çünkü insan bildiği şeyden daha çok zorlayıcı soru sorabilir.
    işin özü inşallah geçersin .stres yapmamaya çalış.Allah yardımcın olsun...
     
  16. 6 Şubat 2010
    Konu Sahibi : astrid
  17. oOopitipiti

    oOopitipiti Popüler Üye Üye

    Katılım:
    4 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    4.593
    Beğenildi:
    1
    Ödül Puanları:
    106
    ben bu dönem teze başlıycam ya allah kolaylık versin hepimize
    jürinin sorularından çok korkuyoprum gerçekten bizim hocalarda insanı sıkıştırmayı severler
    allahtan çalıştığım konu hakında çok geniş çalışması olan hoca pek yok
     
  18. 8 Şubat 2010
    Konu Sahibi : astrid
  19. dirim

    dirim Popüler Üye Üye

    Katılım:
    11 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    11.973
    Beğenildi:
    1.088
    Ödül Puanları:
    238
    kızlar Allah yardımcımız olsun
    benim de tezim bitmek üzere,bu dönem anlatıcam
    okurken heycan bastı,kızlar ortalama teziniz kaç sayfa tuttu?
    benimde branşım sayısal