Zayıflamayan 10 gençten 7'si hep şişman kalacak!

Konusu 'Güncel Diyet Haberleri' forumundadır ve dids tarafından 25 Mart 2008 başlatılmıştır.

    25 Mart 2008
    Konu Sahibi : dids
  1. dids

    dids f & d Üye

    Katılım:
    26 Eylül 2007
    Mesajlar:
    6.543
    Beğenildi:
    14
    Ödül Puanları:
    148
    Sıfır beden modası da, obezite de gençlere zarar veriyor. Gençlerin kilosunu sağlıklı bir ölçüde tutmak gerekiyor. Prof. Dr. Atilla Büyükgebiz, gençlik yıllarını şişman geçiren her 10 kişiden 7'sinin, hayatı boyunca kilo sorunu yaşadığını söylüyor..
    Acıbadem Hastanesi Çocuk Endokrinolojisi, Büyüme ve Ergenlik Bölüm Sorumlusu Prof. Dr. Atilla Büyükgebiz, ergenlik dönemindeki gençlerin beslenme sorunlarıyla ilgili sorularımızı yanıtladı:

    * Ergenlik dönemindeki gençlerin beslenmesinde nelere dikkat edilmeli?
    Ergenlerde terleme arttığı için bol su içmeleri gerekir. Başta ABD ve Kanada olmak üzere birçok gelişmiş ülke, ergenlere D vitamini desteği önermektedir. D vitamininin aktif hale gelmesi için güneş ışığına ihtiyaç vardır. Ergenler güneş ışığından yeterince faydalanmalıdır. Et, balık, tavuk, yumurta ve kurubaklagillerin içinde bulunduğu protein grubundan günde en az iki porsiyon almak gerekir. Bir öğünde balık, et, tavuk veya yumurta; diğer öğünde ise baklagiller tercih edilirse, günlük ihtiyaç karşılanır. Her gün iki su bardağı süt içmek dengeli beslenmek için ilk koşuldur. Süt yerine aynı miktarda yoğurt da yenebilir. İki kibrit kutusu kadar beyaz peynir, bir su bardağı sütle eşdeğerdir. Bir öğün peynir, bir öğün süt veya yoğurt alınarak, bu gruba duyulan gereksinim karşılanabilir. Sebze ve meyve grubundan günde en az üç porsiyon alınmalıdır. Bir günde iki adet meyve ve bir salata yendiğinde, bu gruba olan gereksinim karşılanmış olur. Sebze yemekleri de sıklıkla tüketilmelidir. Yeşil yapraklı sebzeler ve turunçgiller vitamin ve mineral yönünden zengindir. Ayrıca, her öğünde bir-iki dilim ekmek ve öğünlerden birinde pilav veya makarna da yenebilir.

    HAREKET ETMEK ŞART!
    * Gençlik döneminde alınan kilolardan kurtulmak için ne yapmak gerekir?
    Obez ergenlerin, obezitelerinden ergenlik döneminde kurtulmaları gerekir. Aksi taktirde, her 10 ergenin 7'si erişkin hayatına obez olarak devam eder. Ergenlik döneminde düzenli beslenmenin ve hareketin çok fazla önemi vardır. Fast-food ve bilgisayar, ergenlerin hayatına bu kadar çok girmişken, ailelerin mutlaka ergenlerin yaşam tarzına hareketi sokmaları gerekir.

    KÜÇÜK AİLEDE RİSK FAZLA
    * Obezite ergenlik dönemi üzerinde nasıl bir etki yapar?
    Obez çocuklarda ergenlik normalden erken başlar. Şişman kız çocuklarında ergenliğin erken başlamasının yanında, kıllanma ve adet düzensizlikleri de görülebilir. Aşırı obez olan çocuklarda, ergenlik gecikmesine de rastlanabilir. Obezite görülme sıklığı, kış ve sonbahar aylarında artar. En az yaz ve ilkbahar aylarında görülür. Obezite, kalabalık yaşamın kaçınılmaz olduğu büyük metropollerde daha sık görülmektedir. Bu olay ekonomik durumdan bağımsızdır. Daha az yoğunlukta insanların yaşadığı yerlerde, daha az sıklıkta görülmektedir. Tek çocuklu ailelerde risk daha fazladır. Ailenin birey sayısı arttıkça, obezite riski azalmaktadır.

    AŞIRISI ZARARLI!
    * Ergenlerin diyet ürünler tüketmesi doğru mudur?
    Yapay tatlandırıcıların kullanıldığı light yani diyet ürünlerin tüketiminin doğru olup olmadığı, bana en sık sorulan sorular arasındadır. Meşrubat, yoğurt ve dondurma gibi gittikçe artan sayıda ürün, artık şeker yerine sakarin ve aspartam gibi yapay tatlandırıcılar içermektedir. Bunlar vücut tarafından emilmezler ve kalori alımına yol açmazlar. Diyet ürünleri özellikle diyabetli çocuklar ve ergenler tüketilebilir. Ancak bu tür gıdaların sürekli tüketilmemesi gerekir. Çünkü bu tatlandırıcılar çocukları, tatlıları tercih eden bir damak tadı geliştirmeye ve normalden fazla yemeye yönlendirebilmektedir. Yapılan araştırmalarda, diyet ürünlerin zararlı olduğuna dair herhangi bir kanıt bulunamamıştır. Ancak bu tür ürünler fazla miktarda tüketildiklerinde, alerjiye sebep olabilirler. Bu nedenle bunların tüketim miktarına çok dikkat etmek gerekir. Aspartam türü tatlandırıcılar fazla miktarda tüketildiklerinde, hafif unutkanlıklara bile neden olabilir.


    (alıntıdır)
     
  2. 25 Mart 2008
    Konu Sahibi : dids
  3. dids

    dids f & d Üye

    Katılım:
    26 Eylül 2007
    Mesajlar:
    6.543
    Beğenildi:
    14
    Ödül Puanları:
    148
    Gençlere şişmanlıkla savaşma taktikleri

    * Gençlere günde en az 45 dakika tempolu yürüyüş, hafif koşu, ip atlama, merdiven inip çıkma ya da bisiklete binme gibi egzersizler öneriyoruz. Ama gençler bunların dışında istedikleri herhangi bir sporu da yapabilirler.

    * Öğün atlanmamalıdır. Az ve sık yemek yenmeli ve günde 6 öğün beslenilmelidir. Midede devamlı tokluk hissi olmalı, öğün miktarları azaltılmalı ve mide hacmi küçültülmelidir.

    * Evde salatalık ve marul gibi yeşillikler bulundurulmalı, acıktıkça kalori değerleri çok düşük olan bu besinler tüketilmelidir.

    İKİ SAAT TV YETER

    * Televizyon karşısında geçirilen zaman mutlaka azaltılmalıdır. Amerikan Pediatri Akademisi, ebeveynlerin çocuk ve ergenlerin televizyon ve video seyretme süresini, günde en çok iki saatle sınırlandırmasını tavsiye etmiştir. Bu süre internet başında geçirilen süreyi de kapsamalıdır. Uzun süre bilgisayar başında kalınacaksa, iki saatte bir 10-15 dakika ara verilmeli, 10-15 dakika hareket edip sonra tekrar bilgisayar başına dönülmelidir. İngiltere'de televizyonun sık seyredildiği primetime kuşağında çocukların kilo almasına yol açacak besinlerin reklamı yapılmaktadır.

    * Beslenme düzeninin oluşturulması ve yaşam biçiminin değiştirilmesi yalnız genci değil, tüm aileyi kapsamalıdır.

    * Ailenin beslenme alışkanlıkları, çocuğun beslenmesine göre değiştirilmelidir.

    FAST-FOOD'DAN KAÇINILMALI

    * Obezite tedavisi uzun süren ve sabır isteyen bir iştir. Bu konuda ailenin desteği çok önemlidir. Ailenin hayalkırıklığına uğramaması, sabırlı olması ve çocuğu yönlendirmesi gerekmektedir.

    * Çocukların boş zamanlarını değerlendirecek uğraşları olmalı ve sıkıldıklarında yemek yemeleri engellenmelidir.

    * Okulların ders programlarında, mutlaka fiziksel aktiviteler de olmalıdır.

    * Fast-food gıdalardan kaçınılmalıdır.

    * Gence kızarmış ve yağ içeriği fazla olan yiyecekler verilmemeli, sebze ve meyve yeme alışkanlığı kazandırılmalıdır.

    * Ailenin beslenme alışkanlıkları, çocuğun beslenmesine göre değiştirilmelidir.

    HIZLI YEMEMEK GEREKİR!

    * Tatlılardan ve besin değeri düşük yiyeceklerden kaçınılmalıdır.

    * Düzenli ve sağlıklı yemek yeme alışkanlığı, okul programlarına da girmelidir.

    * Obezite oluşumunda tüketilen besinlerin kalori içeriği kadar, yemeklerin yenme hızı da önemlidir. Yemek ne kadar hızlı yenirse, yemeğin bitmesinden önce gelişen doygunluk hissi de o kadar az olur. Bu nedenle yavaş yavaş yemek ve lokmaları iyi çiğnemek gerekir.

    * Şekerli ve gazlı içeceklerin tüketimi mümkün olduğunca azaltılmalıdır.

    * Arabaya binmek yerine, gidilecek yere kadar yürünmeli veya buna olanak varsa bisiklete binilmelidir.

    * Özellikle hafta sonları, ailece spor yapma olanakları yaratılmalıdır.

    * Yiyecek ödülü vermekten, sakız çiğnemekten kaçınılmalıdır.


    (alıntıdır)
     
  4. 25 Mart 2008
    Konu Sahibi : dids
  5. dids

    dids f & d Üye

    Katılım:
    26 Eylül 2007
    Mesajlar:
    6.543
    Beğenildi:
    14
    Ödül Puanları:
    148
    Sık ve az yiyerek kilo versin

    Çocuğunuz için yapabileceğiniz en iyi şey; onu abur bucur alışkanlığından vazgeçirmektir. Obezite tedavisiyle ilgili birçok diyet örneği vardır. Bunları bilinçsizce uygulamak yanlış olur. Gencin uygulayacağı diyet, onun ve ailenin yeme kalıbına uygun olarak, gence özel hazırlanmalıdır. Diyetin gencin büyüme ihtiyaçlarını ve günlük aktivitesini içermesine dikkat edilmelidir. Bu nedenle diyet listesi doktor gözetiminde, bir diyetisyen tarafından hazırlanmalıdır. Diyet yapan bir genç, her hafta kilo veremeyebilir. Bu durum onun diyete uymadığını göstermez. Diyette demir, çinko ve vitaminler eksik alınmamalıdır. Diyet ana ve ara öğünlerden oluşmalıdır. Büyük bir öğün yerine sık ve küçük öğünler tercih edilmelidir. Porsiyon büyüklüğü bel ölçülerinin genişlemesinin sorumlusudur. Tabak ebatlarını küçültüp, çocuklarınıza yemek porsiyonlarını az verin. Zeytinyağını tercih edin ve yemeklerin suyunu tabağa koymayın.


    Gençler zayıflama ilacı kullanamaz

    Çocukluk çağı obezitesinin tedavisinde, ilaç tedavisinin yeri yoktur. Obezite tedavisinde ideal olan yavaş yavaş kilo vermek olduğu için, sabırlı davranılmalıdır. Büyüme çağındaki bir çocukta kilo verişi çok fazla olmayabilir. Boy uzaması ile, vücut oranları normale gelir.



    (alıntıdır)