• Korona Virusünden korunmanın 5 yolu
    1- Ellerinizi sabunla sık sık yıkayın!
    2- Dirseğinizin iç tarafına öksürün!
    3- Yüzünüze dokunmayın!
    4- Diğer insanlardan en az 1 metre uzak durun!
    5.a- Hasta hissediyorsanız evde kalın! 184 arayın!
    5.b- Zorunlu bir durum olmadıkça evden çıkmayın!

isabel

La Vie En Rose
Yönetici
Super Moderator
Doğa Severler Kulübü
5 Mart 2012
16.820
14.093
cocuk-ve-meyve-gidahatti.jpg


Zeka gelişimini destekleyici birçok fiziksel ve psikolojik etmenin yanında beslenmenin de destekleyici etkisi yadsınamaz. Araştırmalar, hem sinir ağının gelişmesinde hem de beynin fonksiyonel gelişiminde besin öğelerinin büyük rolü olduğunu gösteriyor. Diyetisyen Canan Aksoy, çocuğunuzun hangi yaşlarda hangi besinleri tüketmesinin onlara daha faydalı olabileceğini detaylarıyla anlattı.

0-3 Yaş Grubu

Anahtar besinler: Yumurta, et, balık, bitkisel yağ asitleri çeşitliliği, süt ve ürünleri…Besin öğelerinden iyot, çinko, demir, folik asit, B 12 ve diğer vitaminler beyin gelişimi için gereklidir. Demir sinirlerin etrafını saran kılıfın oluşmasında bu dönemde çok önemlidir. Ayrıca, beyinde depolanarak yaşamın ilk bir yılında kullanılır. Yetersiz demir alımı, geri dönüşü olmayan problemlere yol açabilir. Anne sütü ile beslenen ve annede yeterli demir bulunan bebeklerde yaşamın ilk altı ayında anne sütü yeterli gelir. Sonrasında ek gıdalara başlandığı süreçte demirin en büyük kaynağı yumurta sarısı ve ettir. Beyin yapısının önemli bir kısmını yağlar oluşturur.

Yağ asidi dengesinin sağlanması açısından ek besinlere başlanmasıyla birlikte zeytinyağıyla beraber diğer sıvı yağların da (ay çiçek, mısırözü, fındık yağı) beslenmeye katılması gerekir. B vitaminleri grubu beynin normal gelişimi ve çalışması için gereklidir. B 12 sinir ağını oluşturan hücrelerin büyümesi ve onarımında da önemli rol oynar. B 12 vitaminin en önemli kaynakları et, yumurta, süt ve ürünleridir.

3-6 Yaş Grubu


Anahtar besinler: Balık, iyotlu tuz, süt ve ürünleri, kuru baklagiller, yeterli karbonhidrat (makarna, ekmek gibi)
Ek besinlere başlama yaşının tamamlandığı, katı ve karışık beslenme uygulanabilen bu yaş grubunda iyot önemli bir mineraldir. Toprağın iyottan fakir olduğu bölgelerde daha da dikkat edilmesi gerekir. İyodun en önemli kaynakları; deniz ürünleri, tahıllar ve süt ürünleridir.

Anne sütünün kesildiği 3-6 yaş grubunda balık (özellikle dil, somon, uskumru, levrek) tüketimi çok önemlidir. Beyin hücrelerindeki hücre zarı yapısına girmesi itibariyle fosfor bu yaş grubunda dikkatli alınması gereken minerallerden biridir. Proteini yüksek gıdaların çoğunda fosfor bol miktarda bulunur. Süt ve ürünleri, balık, yağlı kuruyemişler fosfordan zengindir. Çinko eksikliğinin zeka gelişimini yavaşlattığı pek çok literatürde bildirilmiştir. Çinkonun en önemli kaynakları; buğday embriyosu, et ve kuru baklagillerdir.


6 Yaş ve Üzeri

Anahtar besinler: Ceviz, fındık gibi yağlı tohumlar, balık, yeşil yapraklı sebzeler, peynirBilişsel yeteneklerin ve faaliyetlerin en yüksek olduğu bu dönemde algıyı ve zekayı desteklemek için; magnezyum, B vitaminleri, demir, folik asit, omega 3, omega 6 yağ asitleri, iyot, çinko, krom çok önemlidir. Öğrenmeyi ve konsantrasyonu sağlamak için iyi demir kaynakları çocuğun beslenmesinde mutlaka yer almalıdır. Çinko eksikliğinin merak azalmasına yol açtığını gösteren çalışmalar bulunmaktadır. B1 ve B 2 vitaminlerinin eksikliği zekasal sorunlara yol açabilir.


 
Yukarı Alt